Gillar du att läsa sorgliga böcker,

böcker, som dessutom får en att tänka till? Då ska du läsa Om jag stannar av Gayle Forman.

Om jag stannar av Gayle Forman

Mia känner sig lätt utanför i sin familj, och i skolan. Hennes föräldrar är gamla punkare och hon själv spelar klassisk cello. Hon är inte med i innegänget i skolan – snarare tvärtom. Men det betyder inte att Mia inte trivs. Hon älskar sin familj, sina vänner och pojkvännen Adam.

Det är en riktigt snöig dag när Mia, lillebror Teddy och deras föräldrar packar in sig i bilen för att åka över till familjens kompisar och äta mysmiddag. Allt är som vanligt: de slåss om vilken musik de ska lyssna på, och plötsligt –

Man kunde inte tro att radion skulle fungera efteråt. Men det gör den. Bilen blir totaldemolerad. Smällen från den fyra ton tunga pickupen som i hundra kilometer i timmen plöjde rakt in i passagerarsidan hade lika stor kraft som en atombomb. Den slet av dörrarna och skickade ut det främre passagerarsätet genom sidorutan på förarsidan.Den vände upp och ner på underredet, kastade det tvärs över vägen och slet sönder motorn som om den inte var starkare än spindelnät. Den slungade hjul och navkapslar djupt in i skogen. Den antände delar av bensintanken så att pyttesmå eldsflammor nu slickar den våta vägbanan.

Jag skriver inte mer än så. Jo, förresten: jag grät när jag läste de femtio sista sidorna igår kväll.

/Ka

PS. Läs mer om boken här(dvs. klicka på länken och använd sökrutan)!

PS2. Om jag stannar påminner lite om Innan jag dör, fast ändå inte.

1 Response to “Gillar du att läsa sorgliga böcker,”


  1. 1 flaskpostenkarin 17, oktober, 2009 kl. 1:33 e m

    Å! Så fint att du också gillade den! Vi får prata om den när vi ses nästa gång 😉


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


