TÄNK OM DET DÄR ÄR JAG – Johanna Lindbäck

Direkt när jag såg boktravarna, tekoppen och soffan Tänk om det där är jagpå omslaget, plus vände och läste LIST-texten på baksidan, så kändes det här precis som en sån bok jag vill kasta mig ner och läsa, och det stämde faktiskt jättebra!

Tänk om det där är jag – det är en helt suverän och tankeframkallande titel, tycker jag. Ordkombinationen gör liksom att man börjar fundera över sånt som den här boken handlar om. Och det är verkligen en bok som det är lätt att känna igen sig i – vem har inte någon gång försökt passa in, velat vara någon annan, eller i alla fall lite annorlunda än sig själv?

 Men kan man bli normal? Vad är normalt och framför allt för vem är det normalt? Agnes och hennes familj flyttar till Umeå i slutet av sommaren och Agnes har bestämt sig. Hon har en viktig plan. Planen ska rädda hennes gymnasieliv. Det är en ”att-vara”-lista som går ut på att hon ska vara så NORMAL som det bara går, så normal att hon passar in och slipper vara utanför och hänga med någon som också är utanför, bara för att slippa vara ensam. Så var det för Agnes första året på gymnasiet nere i Stockholm, och med det nedpackat i resväskan upp till Umeå har hon ju egentligen inget att förlora… 

Det börjar oväntat bra. Utifrån skulle Agnes nog kunna beskriva det som en riktig drömstart med en massa flyt. Hon dras snabbt in i grannen och klasskompisen Adams gäng, MEN där får hon hela tiden anstränga sig för att följa sin passa in-plan. Och oftast när hon blir medbjuden på olika grejer kommer hon på sig själv med att tänka:

”När är vi färdiga?” Som om det här var en sak hon var tvungen att ta sig igenom innan hon fick göra det hon ville. (Åka hem, pusta ut och byta om). […] De var liksom helt okej. På riktigt! Men tyvärr så kände hon sig trots det fortfarande som den felaktiga pusselbiten.

Tänk om det där ändå inte är jag liksom.

Och mitt i allt det här kämpandet med att träffa kompisar och ha ”jättekul” som alla andra, så finns det saker som verkligen känns bra, som att fika med musik-Jacob och hans band och som att titta på trista filmer inne hos Adam…

Jag tycker så mycket om hur man får lära känna Agnes genom att läsa hur hon säger och gör saker tillsammans med andra och sen fyller ut det i sitt huvud med funderingar som kanske inte precis passar ihop med det hon sagt eller gjort.

 Det här är en perfekt höstskolstartsbok att kasta sig in i när man kommer hem efter utmattande dagar, men den passar faktiskt för alla som vill ha en mysig bok att krypa upp i soffan med. En sån som man gärna drar ut lite på för att den inte ska ta slut för en. Man vill inte riktigt lämna Agnes och hela världen kring henne när man slår igen sista sidan!

*****************************************************************

d47f7eade1d7fca6d244e68e4b600d17.jpg Johanna Lindbäck har tidigare skrivit ett par ungdomsböcker som ger lite liknande läskänsla: En liten chock (2007) och Min typ brorsa (2008). 25d10b06766f0cc8ac068b57bf4322d9.jpgJag gillar alla tre böckerna, men kanske allra mest-bäst den här senaste!

Förutom författare är Johanna också gymnasielärare och dessutom en av skribenterna på megabokbloggen Bokhora, och förra året intervjuade vi henne på Flaskposten. Här kan du reprisläsa intervjun och få reda på vilken superkraft hon skulle vilja ha och en massa annat spännande…

Flaskposten är en av fem bloggar som är med och turnéskriver om Tänk om det där är jag. Läs gärna vad de andra tycker om boken: AnnaWii, Babbelfisken, Tonårsboken och Läserskan – Folkbladet

Och inte nog med det! Vi fick chansen att ställa några frågor till Johanna, så imorgon kommer en ny INTERVJU med henne här på Flaskposten. Då får du veta hur nya titeln kom till, om Johanna gillar listor, har några fler böcker på gång och vilken av böckerna hon tror skulle bli bäst som film. Missa inte imorgon alltså!

/Flaskposten-Johanna

2 Responses to “TÄNK OM DET DÄR ÄR JAG – Johanna Lindbäck”


  1. 1 lena kjersén edman 25, september, 2009 kl. 9:52 f m

    ”Tänk om det där är jag” recenserades också häromdagen i Svenska Dagbladet. Den recensenten var i stort sätt rätt nöjd men hade vissa invändningar.
    Också jag recenserar snart Johanna Lindbäcks tredje bok.
    I Västerbottens-Kuriren – jag ska bara först försöka få ihop en recension om Monika Fagerholms nya roman (som ska publiceras på tisdag).
    Sedan blir det ungdomsbok i Umeåmiljö.

  2. 2 lena kjersén edman 2, oktober, 2009 kl. 8:33 e m

    Johanna Lindbäck har berättat att den titel hon först hade tänkt ut på sin tredje ungdomsroman skulle vara just ”Den nya Agnes”. Nu kom boken istället att heta Tänk om det där är jag (R&S).

    Agnes är en tjej som är analytisk, ja rent fanatiskt självanalytisk och osäker: ”Gillar de mig eller är de bara artiga?” Det är som om det nya livet skulle vara ett mattetal som den duktiga Agnes måste lösa. Psykologiskt fint fångar Johanna Lindbäck den osäkra Agnes närmast tvångsmässiga tankar.

    Trots alla dessa analyser och trots ordet ”jag” i titeln så är det inte sjuttonåringen själv som har ordet. Läsaren känner sig ändå förvissad om att den empatiska och allvetande berättaren står på Agnes sida. För upplevelsen av den här sträckläsningsboken med hög igenkänningsfaktor går tryggt från att i expositionen vara en liten smula ”feel-bad” till att i upplösningen bli rejält ”feel-good”.

    Den läsintresserade Agnes är väldigt mycket en familjeflicka. Den bok som jag oftast associerar till är faktiskt Astrid Lindgrens ungflicksskildring från 1950-talet ”Britt-Mari lättar sitt hjärta” som också den handlar om en begåvad och väluppfostrad tonåring med stark längtan. Båda Britt-Mari och Agnes är på en gång lillgamla, tidslösa och tidstypiska.

    I Tänk om det där är jag blandas berättarens vårdade språk med anglicismer och med ord och uttryck som ligger bra i munnen hos en ung tjej på 2000-talet:
    -Och who am I kidding?
    -Gud så boring.
    -Ett litet crazy sammanbrott
    – Fan att hans mobil inte sket sig helt och hållet.

    Johanna Lindbäck gick sin lärareutbildning i Umeå och kan sta´n. Hon känner väl till att i popstaden och cykelstaden Umeå köper man hamburgare på Max och fikar man på Schmäck eller på Mekka. Hon vet att det är på Hamnmagasinet som gymnasister kan träffa kompisar när de vill lyssna på musik. Det känns trivsamt som läsare att vara tillbaka i de miljöer som Johanna Lindbäck skildrade redan i sin första bok ” En liten chock” – den bok som fortfarande är författarens mästerverk.

    All heder alltså till Johanna Lindbäck för att vi slipper läsa ännu en ungdomsbok i Stockholmsmiljö och beröm också för skildringarna från Östra gymnasiet. För konstigt nog är det inte särskilt vanligt i moderna ungdomsromaner med berättelser från den plats där tonåringar tillbringar så stor del av sin vakna tid och där det utspelas så många dramer – klassrummet.
    Jag skulle dock ha önskat att författaren berättat ändå mer om det som händer i klassen och gett mer liv till Agnes nya kompisar och vänner i Umeå.

    Nu är det egentligen bara två personer i Agnes nya umgänge som läsaren lär känna.
    Två killar i hennes klass. Den ene är smarte pluggige Jacob med rockstjärneutstrålning, han den coole som spelar i rockbandet ”The green cellar”. Den andre är Agnes snälle tillbakadragne grannkille Adam som mest gillar att spela tevespel, kolla mysiga amerikanska komediserier, messa på chatten och softa.

    När jag hade läst ”En liten chock” tyckte jag att jag i Johanna Lindbäck såg en talang som liknar den som jag hittar hos nyskapande ungdomsboksförfattare som Per Nilsson, Katarina Kieri eller Johanna Thydell.
    Om jag ska jämföra också Agnes-boken med en modern svensk ungdomsbok så blir det dock inte med en bok av dessa tre författare.
    Utan snarare med någon av Katarina von Bredows lättlästa och mycket populära skildringar av ung kärlek.
    För Tänk om det där är jag triggas från att vara en existentiell historia om hur man får vänner när man känner sig konstig och ensam till att bli en historia om hur man som flicka ska bete sig för att få pojkvän.

    lena k e


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


