FlaskpostenFRÅGOR till Johanna Lindbäck

Här kommer intervjun med Johanna Lindbäck som vi utlovade igår!

Hej! Hur kom du på titeln ”Tänk om det där är jag?” Den känns så mitt i prick, men hur tänkte du kring den?

– Hmm… Det var faktiskt inte jag som kom på den… Jag hade en helt annan titel, ”Den nya Agnes”, men då tyckte förlaget att det lät mer som en bok för yngre barn. Vi var tvungna att komma på en annan och bråttom var det och jag var så inkörd på min första titel… så min förläggare satte sig och kollade igenom manuset om det var något bra som dök upp, fängslade, och då hittade hon den frasen: tänk om det där är jag. Och jag tycker den är skitbra! Den är dubbel och kan ses både avskräckande och uppmuntrande, och den beskriver verkligen handlingen perfekt. Men jag kan tyvärr inte ta åt mig äran. (Måste tillägga att de två tidigare titlarna har jag kommit på helt själv!)

När man läser dina böcker så får man känslan av att du gillar att göra listor, stämmer det och i så fall vad är det du gillar med det?

-Jag gör aldrig listor! Insåg med denna att det är listor i ”En liten chock” också, men nej, jag är inte alls en listig person. Jag kan göra små kom ihåg-lappar, men inte mer än det.
Det som är bra med listor är att det blir så tydligt och klart. Ingen tvekan om vad Gustav vill ska hända, eller hur Agnes ska vara. Så sen är det ju bara att börja berätta om det…

Vilken av dina böcker tror du skulle passa bäst att filmatisera och varför?

– Kanske ”Min typ brorsa”? De andra två innehåller rätt mycket tankar och då blir det sån voice-over, det kanske inte är så bra. Fast i och för sig, den senaste ”Tänk om…” skulle nog egentligen funka också. (Bara inte jag ska skriva manus, och måste stryka och ta bort massa.)

Har du funderat på att skriva i någon mer genre? För yngre barn, vuxna, deckare eller annat?

– Jag funderar hela tiden på att skriva annat, och jag skulle gärna skriva mycket mer om jag hann. Nu har jag nyss fått en jättebra idé som är för marginellt yngre barn, såna på högstadiet. (Att huvudpersonerna går på högstadiet menar jag.) Och sen vill jag skriva för vuxna, har en roman liggande sen något år men den måste fixas till massa. Allt hänger på tid.
Det är alltid ungefär samma genre – vanliga böcker med lite kärlek och relationer. Inga deckare. Relationer och sånt är helt klart min grej, bara att det skulle vara kul att gå uppåt och neråt i åldrarna. Den jag håller på med just nu handlar om en kille i trean på gymnasiet, så kanske efter den är klar. Då får jag se vad det blir.

**********************************************************

Tack Johanna! Vi hoppas att du hittar en massa tid att skriva, så att det blir böcker av de olika spännande bokidéerna!

2 Responses to “FlaskpostenFRÅGOR till Johanna Lindbäck”


  1. 1 sofia 29, september, 2009 kl. 1:14 e m

    Kul att läsa en ny intervju med Johanna!! vore roligt om någon av hennes böcker bli film.

  2. 2 FlaskpostenJohanna 1, oktober, 2009 kl. 2:44 e m

    Ja, jag håller med! Jag tycker nog att ”Chocken” känns filmigast faktiskt.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


