Magiska äventyr – eller är de fullt realistiska?

Ååå, hur många böcker som handlar om magiska böcker finns det inte i vår vimmelkantiga värld? På senare år har till exempel Bläckhjärta och Nabus bok klängt fram ur skuggorna, och sent igår eftermiddag satt jag ihopknycklad på ett café och läste ut Slumpens bok. I vanliga fall kan jag inte koncentrera mig på att läsa när jag är bland folk. Slumpens bok av Åsa LindPå pendeltåget (där jag sitter ungefär en timme/dag) måste alla vara knäpptysta, annars tar jag fram min vattenpistol och kollektivstraffar hela vagnen,  ok? Nej, jag skämtar förstås. Det jag vill ha sagt är att jag helst läser där inte ett enda ljud existerar. Men igår satt jag alltså på ett skramligt café och läste ut Slumpens bok – helt utan problem. Det var så spännande!

 Just idag blir det ett kort inlägg här på Flaskposten. Varför? Är det månne slumpen som bestämmer? Om slumpen och en hel del annat läser vi alltså käckt och fint i denna på många sätt både allvarliga, roliga och kluriga bok. Fast hörrni, jag kan inte låta bli att berätta detta ändå: det är Hanna Demeter som står i centrum för handlingen, och hon har det inte särskilt kul i livet. Tills hon en dag, av en slump (?), kommer över en viss bok…

Åsa Lind har bland annat skrivit böckerna om Sandvargen och Ellika Tomsons första bok tidigare. Hennes stil är om inte unik&oefterhärmelig, så åtminstone mycket säregen&speciell. Och det tycker jag om. Helt kort och koncist.

/Flaskposten-Ka

1 Response to “Magiska äventyr – eller är de fullt realistiska?”


  1. 1 flaskpostenkarin 14, oktober, 2009 kl. 6:53 f m

    Pssst. Det finns en hel hoper korrekturfel i boken och jag undrar om det är slumpen som gjort att de hamnat där de hamnat, eller om felen i själva verket bär på för mig dolda budskap…


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


