Idag är jag lite trött

och det beror på att jag började läsa Emma Granholms nya bok Ett nytt liv på köpet sent igår kväll. Jag kunde inte sluta läsa förrän jag läst klart hela boken ett x antal timmar senare! Idag  har jag gått runt och funderat hit och dit över Sanna, Markus, Eddie, Gloria, Rebecca och alla andra som figurerar i handlingen.

ettI nästan hela sitt liv har Sanna varit ensam och utan vänner. Föräldranas oro ligger som en hinna över hela hennes liv och bitarna i boken där de är med dryper av maktlöshet. Vad kan en mamma och en pappa göra när alla i en klass vänder deras barn ryggen? Föräldrarnas omtanke blir en stor kontrast till Sannas bror Markus som måste komma från helvetet

Boken handlar om Sannas chans att börja om – på gymnasiet. Herregud ännu mer ångest färgar sidorna när Sanna försöker passa in. Emma beskriver hennes osäkerhet så att det skär i hjärtat på mig. Men hon får vänner! Alla i klassen verkar gilla henne.

Sanna, hon kämpar och försöker att passa in, göra alla glada, vara hjälpsam och hålla med. Tillslut tappar hon bort sig själv och allt brakar

 

/Sofia

 

 

4 Responses to “Idag är jag lite trött”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 5, november, 2009 kl. 9:57 f m

    Nu har jag också börjat i den här, fast nu måste jag ta paus och biblioteksjobba! Tycker verkligen att det kryper av ångest i en när man läser den, åtminstone i början och det där med ”brakar” som du skriver låter ju som bäddat för mer… Hög sträckläsningsfaktor!

  2. 2 Sofia 5, november, 2009 kl. 11:00 f m

    kul att du läser den! Skriv sen vad du tyckte.

    jag tänkte: nej nej nej på många ställen och det där som brakar – fyyyy.

  3. 3 lena kjersén edman 6, november, 2009 kl. 10:11 e m

    Visst finns det likheter mellan den här boken (som är välskriven och bra, men inte i augustprisklass)
    och

    SÄG NÅGOT
    av Laurie Halse Anderson
    (som jag tycker är hjärtskärande, sensationellt stark, ytterst sorglig och med ett levande språk som fängslar)?

  4. 4 Sofia 7, november, 2009 kl. 1:49 e m

    den har jag inte läst men noterar till min att läsa lista!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


