PUCKO – Charm-KnockOut!

Igårkväll läste jag ut PUCKO av Marie-Aude Murail och sedan somnade jag på små Parisiska feelgood-moln!

Jag tycker att PUCKO är helt underbar: både rolig, hjärtskärande och romantisk!

Boken är fullproppad med totalcharmiga förvecklingar och dråpliga missförstånd som uppstår när 17 åriga Kléber försöker ta hand om sin förståndshandikappade storebror Barnabé – som kallas och kallar sig själv för Pucko –  helt på egen hand.

Tillsammans flyttar de två in i en liten intrigfylld studentkollektivslägenhet i ett hus i Paris,  som bebos av fyra rätt egensinniga ungdomar. Dessutom blandar sig en surmulen men godhjärtat granne in i leken med jämna mellanrum. Och Pucko har även en mycket viktig vän, Herr Kanin, med sig…

Det är således Herr Kanins något oroande öden och äventyr som presenteras i inledningen till varje kapitel, och det är också denna slitna gosedjurskanin som så ofta förleder Pucko att hitta på spännande och annorlunda lösningarlivets prövningar!

Pucko ska kanske inte läsas på blodigaste allvar, utan mer som en hjärtknipande knockout med en massa glimt i ögat!  Boken påminner mig lite om tre andra mysiga böcker och filmer: norska Elling samt de två franska Tillsammans är man mindre ensam och flaskpostenfavoriten Hemliga brev 

1-0 till Pucko i julklappssäcken säger jag bara! /FlaskpostenJohanna i Paris!

5 Responses to “PUCKO – Charm-KnockOut!”


  1. 1 Sofia 26, november, 2009 kl. 11:20 f m

    ååååh vill läsa!!!! NU!

    ett plus för att den utspelar sig i Paris dit jag nästan alltid vill åka.

  2. 2 FlaskpostenJohanna 26, november, 2009 kl. 12:40 e m

    Jaaa, den är helt lovely! I brist på biljett till Paris är jag nu beredd att slå upp sidan ett och börja om igen :)!

    Längtar efter att få kliva in i den där fina Shakespeare-bokhandeln du tipsade om! Och för ett tag sen var jag på bio och såg Julie & Julia, har du sett den? Också rolig, charmig & mycket Parisig :)!

  3. 3 Sofia 26, november, 2009 kl. 8:11 e m

    jag har inte sett Julie och Julia men vill göra! Den borde väl komma på dvd snart.

    och ja Shakespeare & co är en mysig affär, man kan ju fortfarande få bo där gratis bland alla böckerna på övervåningen ifall man kan tänka sig att hjälpa till lite.

  4. 4 FlaskpostenJohanna 27, november, 2009 kl. 10:15 f m

    Oj vilken deal! Låter lockande 🙂

  5. 5 lena kjersén edman 21, januari, 2010 kl. 8:48 f m

    Ett annat tips om man vill läsa en väldigt bra ungdomsbok omm hur det kan kännas att ha ett förståndshandikappat syskon är

    JAG BEHÖVER INGEN av Grete Randsborg Jenseg.

    Den är väldigt omtyckt av många tonåringar som lever i en familj där någon har ett sådant handikapp.

    (”Jag behöver ingen” handlar om många andra slaer också.
    Till exempel: Karin, hon som berättar i boken, är 16 år och har blivit kär i den nya killen i klassen som är 18.)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


