Vanliga problem i en ovanligt bra bok

Kim har inte ätstörningar, hon skadar inte sig själv, hon är inte missbrukare och har inte självmordstankar.

Hon är bara en vanlig tjej med vanliga problem. Ändå är livet komplicerat och det känns som om hon famlar sig fram i okänt mörker.

När jag läste baksidan på Josefin Schygges bok Hatar att älska blev jag glad. Anledningen: att boken handlar om en vanlig tjej med vanliga problem. Vad som är ett vanligt problem går ju att diskutera t.ex. bor Kims pappa i Danmark efter att för länge sedan stuckigt från familjen. För mig känns det inte som ett supervanligt problem.

Annars handlar boken om problem med kompisar och föräldrar. Det handlar om kärlek och om skolan.

Boken är bra. Riktigt bra. Det är hög igenkänningsfaktor för alla som någongång känt sig ledsna, övergivna och/eller tyckt att framtiden är mörk.

Jag ska försöka få massor av både tjejer och killar att låna boken på biblioteket!

Psst kolla även in Josefins hemsida.

/Sofia

 

4 Responses to “Vanliga problem i en ovanligt bra bok”


  1. 2 Sofia 3, december, 2009 kl. 8:48 f m

    Läs!!

    förresten gillar jag bilden på framsidan också.

  2. 3 Ylva 4, december, 2009 kl. 10:49 f m

    Hur gammal är tjejen? Passar boken för gymnasiet? Jag tycker den låter bra men gymnasisterna vill inte läsa om någon som är yngre.

  3. 4 Sofia 5, december, 2009 kl. 4:34 e m

    huvudpersonen går på högstadiet (i åttan tror jag…). Men boken passar även om man går på gymnasiet. Hoppas du kan få dem att läsa den trots att hon är lite yngre än vad de är!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


