Joy – en favorit!

Helena Östlund heter författaren bakom de roliga och bra böckerna om Joy. Här kommer böckerna som tips. Först ut är Evin, 11 år som vill tipsa om två av Joy-böckerna.

Boktitel: Joy och önskeburken

Därför valde jag att läsa den här boken: Den var rolig stod det.

Boken handlar om: Joy hittar en önskeburk och en dag i skolan gick hon till toaletten och hon önskade att sin pappa skulle bli smal.

Jag tycker att det som är så bra med boken är att: den är jätterolig

För vem passar boken: De som önskar sig kan ha en sån.

Boktitel: Joy och snigelriket

Därför valde jag att läsa den här boken: Boken såg rolig ut, spännande.

Boken handlar om: Joy har tre kompisar och de har ett ställe de cyklar till där har de en sten och där finns det många sniglar som de cyklar till varje dag.

Jag tycker att det som är så bra med boken är att: den är spännande.

För vem passar boken: De som tycker om sniglar.

Tredje och sista delen om Joy vill Melisa, 11 år tipsa om:

Boktitel: Joy och hockeykillarna

Därför valde jag att läsa den här boken: För att jag läst de andra böckerna om hon!

Boken handlar om: Joy som skriver dikter åt killar. En dag när de gör en julkrubba så försvinner Jesus-barnet. När Joy får veta att det är hennes kompis som gjort det blir hon arg!

Jag tycker att det som är så bra med boken är att: den är rolig och spännande!

För vem passar boken: Boken passar för 8 – 12 år.

Det är så tråkigt att Joy och hockeykillarna är sista delen i serien. Har du inte läst dem så gör det med en gång!

/Sofia

3 Responses to “Joy – en favorit!”


  1. 1 Helena Östlund 12, december, 2009 kl. 11:05 e m

    Vad kul att ni gillar mina böcker, Evin och Melisa! Själv hade jag så roligt när jag skrev dem, och satt och skrattade för mig själv. Låna och läs gärna böckerna om Puck också, om de finns på ert bibliotek. De heter: Suck Puck päck, P + Pedda = falskt och P som i Puck som i party! Böckerna om Puck skrev jag innan jag bytte efternamn, så de står under Helena Axelsson, eller Helena Axelsson Östlund. Tack och hej från Helena!

  2. 2 lena kjersén edman 13, december, 2009 kl. 12:32 e m

    Jag (och många som är så där 11,12,13 år) gillar också böckerna om Jerker som är lättlästa och med mycket humor.

    Tvåan ”Jerker och tjejerna” fick fina recensioner i pressen. Så här skrev Lena Kjersén i Västerbottens-Kuriren:
    ”Jerker och tjejerna är en fristående fortsättning på den första boken om trummisen Jerker. Jerker fattar inte hur han ska kunna repa med sitt band när han ska flytta till lägenhet med frånskilda pappa och pappas nya tjej. Bandet består förutom Jerker av Mortimer på keyboard och Rebecka och Linn på bas och elgitarr.
    Helena Axelsson Östlunds bok är en av årets finaste mellanåldersböcker. På kornet fångar hon en känslig 12-årings osäkerhet, drömmar och tankar.
    Så här kan Jerker fundera när han förstått att han älskar Linn, hon som vågar göra saker som ingen annan vågar: Jag har inte berättat för Mortimer att jag är kär i Linn. Jag vet inte hur jag ska börja. Vi har aldrig pratat om tjejer. Dessutom har Mortimer sagt att vi killar inte kan bli kära. Vi killar vill bara en sak. Vad då för något? tänkte jag, men jag frågade inte. Kanske var det något man borde veta.”

    I ”Jerker – första spelningen”, den tredje och sista boken i serien, har Jerker och bandet blivit bokade för en riktig spelning, tusenkronorsspelningen.
    Jättebra böcker – särskilt om man gillar musik!

  3. 3 Matilda 27, januari, 2010 kl. 11:00 e m

    Nämen oj, vad roligt att läsa detta! Kul att ni gillar Joy-böckerna! Det gör jag med, och tycker det är himlans dumt att det bara är tre böcker och inte fler…!

    /Matilda (hon som tecknat Joy)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


