Summering:

 Det här ska INTE bli en nyårslista, för jag har faktiskt försökt sluta ordna allt i mitt liv i listformat under det här året (har dock inte kunnat hålla fingrarna ifrån att fylla på min LÄST 2009-lista här på Flaskposten, och som genom ett under blev den färdig idag dan före nyårsafton! Dessutom tror jag att jag fortsätter med en för 2010… )

Under eftermiddagen har jag bläddrat i mina numera 9 stycken fullproppade läsdagböcker där jag skrivit in nästan-nästan alla barn- och ungdomsböcker som jag läst sedan jag började arbeta som barnbibliotekarie 2005. Och nu tänkte jag bjuda på en något asymmetrisk omslagsbilds-smällkaramell av mina absoluta läsfavoriter häromkring!

Mitt bokliga nyårslöfte: att fortsätta vara en snigelläsare och i år dessutom i lugn och ro och utan alltför mycket ”att-läsa-listor” att släpa på i huvudet!

Gott slut år & Gott nytt bokdecennium! /Johanna

  

8 Responses to “Summering:”


  1. 1 Sofia 31, december, 2009 kl. 3:29 e m

    vilken fin summering! Några som jag inte läst men som jag tänk läsa vid tillfälle. Förresten håller jag just nu på med Flykten från Berganien…

    Vad är Exchange för bok?

  2. 2 Johanna 1, januari, 2010 kl. 5:23 e m

    Åh Exhange är en ungdomsbok som handlar om en kille vars föräldrar dött i en bilolycka. Han får flytta in hos sina morföräldrar och tillsammans med sin boktokiga mormor upptäcker han en helt magisk bokaffär ett slags antikvariat-bibliotek – book exhange! Helt lovely!

  3. 3 Sofia 3, januari, 2010 kl. 4:03 e m

    det låter som en fantastisk bok!!

  4. 4 emelie 4, januari, 2010 kl. 2:30 e m

    Du missade boken som heter min pappa tyngdlyftaren. den är bäst!

  5. 5 lena kjersén edman 5, januari, 2010 kl. 11:52 f m

    Alla böcker som du Johanna tycker om, tycker också jag väldigt mycket om. (En verklig pärla är den franska boken ”Hemliga brev” som Rose Lagercrantz översatt – oj, vad den går hem bland 10-åringar!!!!.)

    Några böcker från 2009 som jag tror att du också skulle tycka om – eftersom jag gör det (och vi vekar ha samma smak) är:

    Eva Ibbotson: Flykten från Berganien
    Andrew Nance: En natt på Daemon Hall
    Ally Kennen. Dårhus
    Ingelin Angerborn: För alltid …

    och VIKTIGAST
    (jag tycker denna har fått alldeles för litet upmärksamhet)
    MATS WAHL: HOOD, berättelsen om den sextonårige Rpobin Locksley som blev Robin Hood

    lena kjersén edman

  6. 6 Johanna 5, januari, 2010 kl. 1:52 e m

    Sofia: Det är det!
    Emelie: Ja men absolut den skulle varit med, Pappa Tyngdlyftaren älskar vi ju här på Flaskposten :)!
    Lena: Flykten från Berganien läste jag innan jul och hyllade här på Flaskposten så det var ett till rätt inprickat. Tack för resten av tipsen!

  7. 7 Sofia 7, januari, 2010 kl. 1:05 e m

    Idag har jag stoppat Pucko i väskan!

  8. 8 Johanna 7, januari, 2010 kl. 9:00 e m

    åh! Jag har köpt hem Pucko nuförtiden. Ska låna ut till någon som behöver lite januarismältande läsning snart!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


