Aldrig som de andra

Det var spöken, sorgligt, om vänskap, taskiga lappar, stöld, torp och ännu mer om spöken i boken jag hintade om för några dagar sedan.

Boken jag läste och tyckte om var Peter Arrhenius Aldrig som de andra. Vad var det då som var så bra med boken?

För det första: FRAMSIDAN. Fantasieggande och spännande. För mig är det en framsida som säger läs mig, lääääs mig nuuuuu.

För det andra: huvudpersonen, William, ser SPÖKEN. Det får vi som läsare veta redan av baksidestexten. Böcker om att se spöken har fascinerat mig ända sedan jag som 11-åring läste Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe. Aldrig som de andra är en fin och lite sorglig spökhistoria.

För det tredje: VÄNSKAP. Det är mycket vänskap men även ovänskap i boken. Udda vänskap mellan William och spöket Stina, en gammal dam som dött men har något oavslutat som håller henne kvar. Vänskap mellan William och Agnes, en flicka han lärt känna i ett ödetorp och som det är något småmystiskt med. Samt ovänskap mellan William och i stort sett alla andra i hans klass.

På ett speciellt sätt (men jag tänker inte avslöja vilket) handlar boken också om att bli sedd eller inte sedd….

/Sofia

4 Responses to “Aldrig som de andra”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 10, februari, 2010 kl. 2:37 e m

    Oh, vad man blev nyfiken av det här tipset!
    Om man gillar Agnes Cecilia-mystik mycket är det här alltså en bok att leta upp?

  2. 2 Sofia 10, februari, 2010 kl. 4:53 e m

    hmmm njaaa alltså Agnes Cecilia är ju i en klass för sig… men absolut om man gillar AC tycker jag man ska läsa Aldrig som de andra.

    fast Aldrig som de andra är inte riktigt lika ”kryp-mystisk”.

  3. 3 FlaskpostenJohanna 10, februari, 2010 kl. 7:56 e m

    Okej, men den verkade ha många andra spännande inslag också när man läste tipset!

  4. 4 Sofia 10, februari, 2010 kl. 10:00 e m

    det har den!! och jag tycker ju absolut att den är värd att läsa och bra.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


