Ja, det är precis som trolleri…

… att Mårten Melin skriver bok på bok på bok som jag gillar.

Senaste boken heter Som trolleri och precis som titeln avslöjar (i alla fall lite) finns det en hel del trolleri och magi i boken.

Den fina framsidan (texten är egentligen i guld men det syns inte på bilden) visar huvudpersonen Mona och den mystiske killen Mikael som hon träffar just på bryggan när hon ska ta ett sommarlovsdopp.

Mikael är smutsig med tovigt hår med förtrollande gröna ögon som Mona drunknar i varje gång de ses. Ganska snart förstår vi som läsare att Mikael inte är någon vanlig pojke. För Mona tar det dock lite längre tid men när hon väl förstår att Mikael är …..  kastas hela hennes värld omkull (nej, jag tänker inte avslöja vad Mikael är).

Nej jag skriver inte mer nu om boken. Sträckläste gjorde jag och inte blev jag besviken. Jag var lite nervös innan jag började läsa eftersom jag tyckt så mycket om Mårtens tidigare böcker. PUH säger jag, Som trolleri gjorde mig inte besviken.

Missa inte Mårtens hemsida eller den här intervjun med honom med anledning av Som trolleri.

/Sofia

ps. Som trolleri är inte bara spännande. Den är rolig också. Jag skrattade flera gånger högt på tunnelbanan när jag läste boken. ds

9 Responses to “Ja, det är precis som trolleri…”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 2, mars, 2010 kl. 11:48 f m

    Måste trolla till mig den här boken :)!

  2. 3 lena kjersén edman 2, mars, 2010 kl. 6:23 e m

    Snart kommer en jätebra Mårten Melin-bok ut som
    En Bok För Alla (jag har skrivit efterordet) -dock inte ”Som trolleri”.

    En Bok För Alla håller fortfarande ”veckopengspris” – och det är alltd bra böcker! Därav namnet ….

  3. 4 Sofia 3, mars, 2010 kl. 8:35 f m

    EBFA är jättebra att det finns!! Kul att det kommer en Mårten-bok.

  4. 5 lena kjersén edman 5, mars, 2010 kl. 12:57 e m

    Nej.
    Författaren Mårten Melin har inte sparkat någon taskig typ på smalbenet. Så som Markus, 10-åringen som berättar för oss i ” Svarta kängor med gul söm”, gör en gång med bråkige Jonte som är klassens ledare.
    Men Mårten kliver gärna omkring i verkligheten i stora svarta kängor med gula snören. När han hälsar på i skolor för att prata om sina böcker, så är det alltid någon som frågar: ”Varför har du svarta kängor”?
    Det har Mårten Melin förstås för att han tycker att de svarta kängorna är sköna och snygga (han känner sig cool när han har på sig dem ) och för att de är tillverkade av fuskskinn (så han slipper ha döda djur på fötterna).
    Det är väl bara idioter som tror att nazister och skinheads har någon slags ensamrätt på snygga skor med stålhätta!

    Nej.
    Du ska inte bjuda Mårten Melin på varmkorv. Man ska inte göra det med folk som knallar kring på vegetariska kängor. (Flera av personerna i Mårten Melins böcker är förresten också vegetarianer. Till exempel Susanne i ”Susanne och den lilla grisen”. )

    Nej.
    Mårten Melin har inte varit författare hela tiden. Han är utbildad till bibliotekarie och så har han arbetat som spärrvakt på tunnelbanan, på fritids, i en fiskfabrik och i många år också på rektionen för serietidningen Bamse. Fem Bamseböcker skrev Mårten Melin under Bamse- tiden.

    Nej.
    Mycket kan han, Mårten Melin, men det är inte han som har gjort de fina vinjetterna till varje kapitel i ”Svarta kängor med gul söm”. Emma Adbåge heter den finurliga och skickliga konstnären.

    Nej.
    Alla Mårten Melins barn-och ungdomsböcker är inte likadana.
    Mårten Melin skriver till exempel inte alltid ”reality”. Alltså, jag menar så här, han skriver inte enbart verklighetsböcker. Som ”Mera glass i däcken”, ”Susanne och den lilla grisen” eller ”Svarta kängor med gul söm”.
    Numera skriver Mårten Melin ofta en blandning av ”reality” och ”fantasy” . I boken ”Jävla Lucia” ,som Mårten Melin skrev efter ”Svarta kängor med gul söm”, är det 12-årige Martin som berättar. Martin är med om något som (kanske) är …. övernaturligt.
    Om man är hopplöst kär i någon, som Martin är i klasskompisen Leena , då känns livet, ja just det, – ganska hopplöst. Ändå förändras hela tillvaron. Det börjar med att klassens nya kaxiga tjej Lucia skriver i ett mejl till Martin att hon kan hjälpa honom i hans kärlekssorg. När detta mejl sedan bara försvinner undrar Martin om han kanske har drömt alltihopa. Vem är den där Lucia? Egentligen.
    Också ”Amor anfaller!” är en bok om kärlek. Han som är så otroligt kär heter Artur. Artur går i femman och hon som han älskar är lillasysterns kompis Tammi. Tammi är bara nio år.
    Hur är det? Kan man älska någon som inte är jämnårig? Kan man älska en kille lika mycket som en tjej? Kan killar och tjejer vara bästisar som Pernilla och Markus är (i alla fall ibland) i ”Svarta kängor med gul söm”?
    Oj, det finns mycket att fundera på. I böckerna och i verkligheten.
    I ”Jag ser dig” handlar det om kärlek, väldigt mycket! Och om spänning och om mer mystiska saker än i någon annan Mårten Melin-bok som jag har läst. Fast den här romanen är lättläst så ska du nog ha fyllt 12 år innan du läser den, för annars får du nog mardrömmar. Jag har fyllt 12 år, men jag fick ändå mardrömmar när jag hade läst ut denna skräckis.
    Jag tycker faktiskt att alla Martin Melins böcker handlar om viktiga saker och att de är spännande och lättlästa.
    Mårten Melin är förresten poet också. Om du tycker om kärleksdikter så rekommenderar jag ”Ett värmeljus i din skalle” . I samlingen ”Varm tass i mörkret” kan du hitta dikter som inte är svåra men roliga, finurliga, känsliga och litet läskiga.
    Den här tycker jag om:

    Jag vill också vara varulv.
    Vi hoppar till Karlavagnen
    på lurviga fötter
    så kommer vi ännu närmare månen.

    Nej.
    Mårten Melins tionde bok ”Som trolleri” är ingen faktabok om trollkonster. Den passar för alla som gillar ”Amor anfaller!” och ”Jävla Lucia”.
    Också ”Som trolleri” är en kärleksroman för unga läsare. 12-åriga Mona sommarslappar med att läsa Bamse på toaletten och Veckorevyn i trädgården när hon bor med sin pappa på landet. Ibland läser hon också gamla sagor om troll och oknytt, men sådant tror hon ju inte på… Men så möter Mona Mikael som har gnistrigt gröna ögon, inte vill bli solbränd och inte gillar vatten. Vilken lortis. Vilken underlig kille. Ändå känner Mona att hon vill vara nära Mikael. Väldigt nära.
    Kärlek kan vara som trolleri!

    Nej.
    Mårten Melin har inte skrivkramp. Och inte har författaren drabbats av fantasitorka eller.
    Han berättar att snart kommer boken ”Mitt liv som apa” (titeln låter lovande!) .
    Flera nya böcker är på G. Alla har med kärlek att göra för det tycker han är roligast att skriva om.
    Och så får det gärna vara med något övernaturligt, för då blir det en riktig Mårten Melin-bok.

  5. 6 Ka 6, mars, 2010 kl. 7:46 f m

    Hej Lena! ÄR dethär efterordet till EBFA-boken??

  6. 7 lena kjersén edman 7, mars, 2010 kl. 11:16 f m

    Ja.
    Svarta kängor med gul söm.
    En Bok För Alla.

    Snart?
    Mycket snart,
    Billig?
    Mycket billig.
    Är den så bra som ni påstår?
    Annars vore den ju inte En Bok För Alla (utan EBFF = En Bok För Få)

  7. 8 flaskpostenJohanna 17, maj, 2010 kl. 2:49 e m

    Vilken Romeo- & Julia-bok det här var! Romantisk utan återvändo och vilket dramatiskt slut!

  8. 9 FlaskpostenSofia 17, maj, 2010 kl. 8:58 e m

    slutet är verkligen dramatiskt! Jag skulle vilja veta hur det går sen. Vad kommer hända Mona där i berget?


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


