Jomenvisst en VÄRLDSSENSATION!

Alla som någon gång försökt slå ett världsrekord räcker upp en hand! Jag gissar att nästan alla som läser det här räcker upp en hand just nu.

Några som försöker slå rekord på rekord är Abbe och hennes vänner Antón och Nadja. De försöker slå rekord i flest sugrör i munnen och äta flest mums mums på begränsad tid. Inget av dem går bra men så får de en toppenidé involverande hela byn Istermyrträsk…

Innan jag läste Min första världssensation hörde jag från säkra källor att jag skulle gilla den. Och det gjorde jag!

Saker jag tycker om med boken:

berättarknepet, Abbe befinner sig på en urtråkig lyxkryssning och berättar i sin mammas mobil om förra sommaren då världsrekordsförsöken gick av stapeln. Nutid och dåtid blandas.

att Abbes morfar pratar dialekt som översätts så att alla ska förstå. Charmigt.

humorn! Boken är riktigt rolig.

framsidan. Den är helt enkelt ursnygg.

allvaret. Tro inte att det här bara är en ha ha-bok. Det finns några riktigt otrevliga barn som mobbar Antón. Fy.

Jag tror många barn och vuxna kommer att tycka Min första världsensation är toppen. Den har allt.

Läs en intervju med Annalena här.

/Sofia

3 Responses to “Jomenvisst en VÄRLDSSENSATION!”


  1. 1 lena kjersén edman 2, mars, 2010 kl. 10:15 f m

    Och det kommer en fortsättning, hurra!

  2. 2 Ida 2, mars, 2010 kl. 12:43 e m

    Jag gillade den också! Skrev boktips om den på vår hemsida.

    Roligt att det kommer en fortsättning!

  3. 3 Sofia 2, mars, 2010 kl. 2:05 e m

    Lena: jippie, vad roligt! Den ser jag fram emot.

    Ida: kul, den var verkligen bra.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


