Livet på en kylskåpsdörr = snyft

Idag började jag snyfta lite på tunnelbanan hem från jobbet. Anledningen var att jag läste klart Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers.

Och då har jag redan läst boken en gång så jag visste hur den skulle sluta. Ändå kom tårarna upp i ögonen. Boken är så sorglig men samtidigt så himla bra. Jag tror att jag tipsade om den på gamla Flaskposten men den tål att tipsas om många gånger.

En flicka, Claire och hennes mamma träffas nästan aldrig (bara det är sorgligt) så de kommunicerar med varandra på post-it lappar. Även om det bara är de lapparna vi får läsa så säger de oss så mycket om Claire, mamman och deras relation. De avhandlar inköp, kaninen Peter, vänskap och kärlek. De bråkar och blir sams igen. Så en dag får mamman cancer och lapparna tar en otroligt sorglig vändning.

Avskräcks inte av det utan läs boken. Det har Julia och Elise gjort, läs deras tips här.

/Sofia

11 Responses to “Livet på en kylskåpsdörr = snyft”


  1. 1 Boktokig 16, mars, 2010 kl. 9:37 e m

    Håller med! Den är verkligen bra!

  2. 2 lena kjersén edman 8, april, 2010 kl. 8:55 f m

    KYLSKÅPSDÖRR och FJÄRIL!
    Som tur är kommer det ut fantastiska ungdomsböcker också år 2010.
    Jag undrar om jag redan läst årets ALLRA bästa.. jag tror det!
    Hoppas någon som är ung ( i sinnnet till exempel) vill läsa och här diskutera
    FJÄRIL av Sonya Hartnett,

    Soya Hartnett är så otroliogt skicklig att hon till och med har kunnat skapa ett överraskande men lyckligt slut på FJÄRIL.
    Läs! Och tyck till!

  3. 3 moa 8, april, 2010 kl. 9:43 f m

    Lena, såg du att Fjäril har klassats som vuxenbok? Inte för att gränserna direkt är knivskarpa mellan ålderskategorierna, men undrar ändå: finns det någon anledning? Har inte hunnit få hit den än.

  4. 4 lena kjersén edman 8, april, 2010 kl. 3:23 e m

    Så konstigt! (Nog för att den kan läsas av vuxna också. Huvudpersonen fyller fjorton år i boken,)
    Tipset fick jag av Matilda (12 år)
    Bloggen Matildas bokhörna

    Matilda är lika förtjust i ”Fjäril” som jag.

    Lena

  5. 5 lena kjersén edman 8, april, 2010 kl. 3:52 e m

    Matildas läshörna – så heter bloggen.

  6. 6 Helena 9, april, 2010 kl. 8:58 f m

    Det är en jättefin bok som jag också grät när jag läste (såklart). ett plus för formen som är spännande och läsvänlig. Borde passa alla, såväl vana som ovana läsare.

  7. 7 Sofia 9, april, 2010 kl. 10:23 e m

    jag har också funderat över att Fjäril är vuxenklassad. Men det är ju (väl) någon till av Hartnetts böcker vilket kändes lite märkligt när hon fick ALMA-prist. Minns inte vilken just nu.

    Tack för tipset!

  8. 8 lena kjersén edman 11, april, 2010 kl. 2:35 e m

    Jo, men den romanen VAR ju i hösta grad en (mycket erotisk) roman för en vuxen publik.

  9. 9 lena kjersén edman 15, april, 2010 kl. 7:58 f m

    Döden .. och LIVET!!!
    TILLTRÄDE TILL FESTEN av Gunnel Beckman är inte bara den ungdomsroman som jag älskar mest – den är också en av de böcker som betytt och betyder mest i mitt liv.

    När hon fick frågan varför hon skrev ungdomsromaner svarade Gunnel Beckman.

    ”Jag skriver för att jag vill dela med mig av mina erfarenheter, mina kunskaper, min osäkerhet och min ilska.”

    Det är svårt att föreställa sig något mera smärtsamt, ohyggligt och – enligt vår mänskliga mått – mer orättvist än att en ung människa kanske ska dö. Ändå är TILLTRÄDE TILL FESTEN, som handlar om och berättas av den dödssjuka tonåringen Annika, en berättelse som ger mig själsstyrka, glädje och en känsla av tillvarons meningsfullhet.

    Kalla det gärna katharis, kalla det revoltlust, det som läsningen av boken ger,.
    Jag skriver om ”Tillträde till festen” i min doktorsavhandling ”I ungdomsrevoltens tid”,

    Läs TILLTRÄDE TILL FESTEN!

    Läs oclså Karl Vennbergs dikt.: ”Requiem” (Sista strofen i den är citerad i titelorden.)

    På fredag är det 100 år sedan Gunnel Beckmsn föddes.
    Jag hoppas hennes böcker den dagen står på hedersplats på alla bibliotek.

    Jag är tacksam över att författaren GUNNEL BECKMANs ord, tankar, ilska, kunskap, undersökningar, frågor – får vara en viktig del av mitt liv

  10. 10 Jessica Schiefauer 3, maj, 2010 kl. 4:22 e m

    Jag läste också Fjäril nyss, den är en av Hartnetts absolut bästa!! Väldigt intressant det där med gränsen mellan vuxen- och unga vuxna-litteratur. Fjäril fick tex. en recension i DN där berättelsen, språket, stilen mm fick massor av beröm, men recensenten tyckte också att boken var för vuxen för att läsas av unga eftersom den inte gav ”hjälp och stöd” att tolka Plums situation. Jag blev rent förbannad! Hartnett har själv påpekat upprepade gånger att hon inte skriver ”för” en speciell ålder, hon skriver för människor som kan tolka och tänka, hon skriver för sig själv och för berättelsernas skull. Och det är ju därför det blir så bra, eftersom hon inte försöker tillrättalägga något i sina böcker!
    Och förresten: utan att avslöja slutet på boken kan jag nog säga att slutet inte alls är nattsvart, som DN-recensenten tyckte. Det finns ljus i bokens slut, men det är inte ett så-levde-de-lyckliga-i-alla-sina-dar-slut, tack och lov!

  11. 11 FlaskpostenSofia 3, maj, 2010 kl. 7:46 e m

    hmmmm ja nu kanske jag måste ta och läsa Fjäril…

    det är helt underbart att Hartnett ”skriver för människor som kan tolka och tänka”!

    Jag försöker ofta på jobbet skylta med ungdomsböcker bland vuxenböckerna för det finns massor som är ”ålderslösa” och då är det synd att det sitter ett litet u och hindrar.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


