Så många böcker så lite tid…

2010 verkar bli ett finfint år med massor av ungdomsböcker jag knappt kan vänta på att få kasta mig över. Ett urval:

Lisa Bjärbos första ungdomsbok Det är så logiskt. Alla fattar utom du.

Den här boken har jag väntat med spänning på och har höga förväntningar. Är de för höga? Hmmm ja det får jag se när jag läst boken. Hoppas det blir snart. Boken släpps i dagarna så det borde inte ta så lång tid innan jag kan få boken i mina händer, öppna boken och börja läsa.

I vår kommer även Du vet var jag finns av Rachel Cohn. Egentligen vet jag inte så mycket om boken mer än att författaren är en av personerna bakom fina Nick och Norahs oändliga låtlista. På förlagets hemsida beskrivs boken som en ”svart saga om två kusiner” där ”den ena väljer livet, den andra väljer döden”. Okej det räcker för att göra mig lässugen!

I nästa bok dyker Rachel Cohn upp igen tillsammans med David Leviathan (som även han hade ett finger med i spelet i Nick och Norah-boken). Titeln är Naomi & Elys kyssförbudslista.

Två vänner skriver en lista på personer de inte får kyssa. Ska vi gissa att det dyker upp någon på listan som i alla fall en av tjejerna vill kyssa? Det får jag veta ganska snart, i slutet av maj kommer kyssförbudslistan ut.

Vidare på min lista är fantastiska Johanna Lindbäck med boken Saker som aldrig händer. Eftersom jag tyckt att hennes tidigare böcker bara blivit bättre och bättre ska det verkligen bli roligt att läsa fyran.

Sist ut är Johanna Thydells nya bok Ursäkta att man vill bli lite älskad. WOW alltså, Johanna Thydell är tillbaka! Jippie! Enligt ryktet kommer Johannas bok ut till hösten.

LÄNGTAR!

/Sofia

15 Responses to “Så många böcker så lite tid…”


  1. 1 ida 27, april, 2010 kl. 7:18 f m

    Ungefär samma böcker som jag längtar efter!

  2. 2 FlaskpostenSofia 27, april, 2010 kl. 8:37 f m

    visst är det många som verkar bra! När jag såg att Johanna Thydell skulle komma med en ny bok jublade jag nästan. Hoppas den i samma höga klass som I taket lyser stjärnorna.

    Nu ska jag dock försöka dämpa mina förväntningar….

  3. 3 lena kjersen edman 1, maj, 2010 kl. 8:50 f m

    OM du har mycket ont om tid Sofia, så kan du (tycker jag) hoppa över att läsa ”Det är så logiskt att alla fattar utom du”.
    Inte för att boken är dålig, för det är den inte – men den känns så vanlig.
    Både i berättarstil och i plot.
    Hur många u-böcker handlar inte om en tjejtonåring som blir kär i sin killkompis?
    Alla som bor i Växiö ska absolut läsa boken,(Och de som har gott om lästid kan göra det också, den är inte alls tråkig.)

    De andra nyheterna på din önskelista har jag inte läst, men är också nyfiken. Särskilt på Thydell-trean!

    Mitt absoluta bästa-tips just nu är
    FJÄRIL av Sonya Hartnett,när det gäller nya ungdomsböcker
    Jag tänker på den ofta, ofta. Så BRA! Så överraskande. Och vilket slut!
    Ägna härlig lästid åt ”Fjäril”, hoppas jag, och berätta sedan för oss nyfikna och diskussionlystna vad du tycker!

  4. 4 lena 2, maj, 2010 kl. 10:00 e m

    Så gnällig jag låter här, märker jag, det var inte meningen.
    Lisa Bjärbos bok är väl avlyssnad och skriven och den handlar om nutid (titeln til exempel är hämtad från en känd låt av Säkert/Petter).
    Man läser boken i ett enda slurp för man vill veta hur det går för Ester och Johan (de har vartannat kapitel – fast i tredje person) i deras kärlekstrassel.
    Den kommer att bli populär bland tonåringar .särskilt flickor – och lika mycket utlånad som ungdomsböcker av Katarina von Bredow eller Johanna Lindbck.

  5. 5 FlaskpostenSofia 3, maj, 2010 kl. 7:42 e m

    jag har också på känn att LBs bok kommer bli populär bland främst tjejer. Bara omslaget är väldigt tilltalande.

    Ont om tid, ja fast eg. handlar det som alltid om att prioritera. Det är ju inte bara ungdomsböcker som vill bli lästa utan bilderböcker, kapitelböcker, faktaböcker och så en och annan vuxenbok också. Tur att det är kul att läsa!

    Thydells bok längtar jag också mest efter, med lite oro inombords. Tyckte verkligen om I taket lyser stjärnorna men blev lite besviken på tvåan Det fattas en tärning. Hade även där höga (för höga?) förväntningar.

    Tack för tips om Fjäril, jag har ju förstått av dina kommentarer att du tycker den är extremt bra. Har även hört från andra håll att den ska vara bra.

    Till sist: Säkert en av mina favoritartister vilket bidrar till att jag är nyfiken på LBs bok.

  6. 6 Maria 6, maj, 2010 kl. 8:18 f m

    Bara så du vet så är Naomi och Ely en tjej och en kille. Ely är gay och de har en lista på killar som ingen av dem får kyssa. Men allt blir lite jobbigt när Ely kysser Naomis nya pojkvän.
    Jag har läst den på engelska och den är riktigt bra! 🙂

  7. 7 Sofia 6, maj, 2010 kl. 3:46 e m

    ha ha, nej det visste jag inte. Tack för informationen! Kul att du gillade boken, nu ser jag ännu mer fram emot den.

  8. 8 Bokomaten 11, maj, 2010 kl. 2:53 e m

    Jaaaa! Jag har massor av de här på min lista också, mest längtar jag ju efter Thydells nya. Några har jag redan hunnit beta av nu, men fler ska det bli.:-)

  9. 9 FlaskpostenSofia 11, maj, 2010 kl. 7:08 e m

    Thydells nya ska verkligen bli spännande att läsa! Själv har jag nu betat av en och en halv av böckerna. Inlägg kommer : )

  10. 10 lena kjersén edman 17, maj, 2010 kl. 6:05 f m

    Jag längtar efter att någon bokbloggare ska läsa samma nya ungdomsbok som jag just har vrålläst, men jag hittar ingen kommentar någonstans.
    Jag tycker att den fantstiska GULL ÅKERBLOM har överträffat sig själv med sin nya bok som är lika mycket REALITY som FANTASY och oavbrutet fängslande.
    LÄS den! Och skriv om den här!
    Jag brinner av samtalslust om den!

    SILVERKNIVEN (Opal)

  11. 11 lena kjersén edman 17, maj, 2010 kl. 4:33 e m

    Silverkniven – någon som har vågat läsa?

  12. 12 FlaskpostenSofia 17, maj, 2010 kl. 8:53 e m

    jag har inte läst Silverkniven, en sökning på titeln på google visar dock att två bloggar har skrivit om den även om det var ett tag sedan: Barnboksbloggen http://www.barnboksbloggen.se/?p=1168 och Böcker kan ta dig vart du vill http://dagensbok.blogg.se/2010/february/silverkniven.html

    Ett annat tips om du brinner av samtalslust kring en bok är att starta en egen blogg! Då är det bara att börja samtala/blogga om dina favoritböcker.

    Nu ska jag lägga mig och läsa en annan spännande bok som det kanske kommer ett inlägg om så småningom : )

  13. 13 lena kjersén edman 18, maj, 2010 kl. 6:53 f m

    Hej Sofia!
    Eftersom jag recenserar litteratur, allra helst ungdomsböcker, i Västerbottens-Kuriren och då och då också i Opsis Barnkultur, så vill jag inte ha en egen bokblogg. Men jag älskar att diskutera med de många bibliotekarier och en del ungdomar som skriver i bokbloggar.Till exempel:fina Flaskposten. (Som recensent får man ju aldrig diskutera med någon annan.)
    Dat roligaste är dock att, som bibliotekarie, få diskutera IRL med en massa läsglada och läslata ungdomar!
    Eller hur!
    Nu ska jag kolla vad som står i Gull Åkerbloms fantastiskt välskrivna psykorysare i de bloggar som du tipsar om, varmt tack!

  14. 14 Johanna 18, maj, 2010 kl. 8:22 f m

    När jag läser om diskussionslusten kring böcker så kommer jag att tänka på Bokcirklar.se.

    Har varit inne och nosat på sidan och tycker att idén verkar kul, särskilt när det är en speciell bok som man skulle vilja fördjupa sig i tillsammans med andra.

    Någon som provat att vara med i en cirkel där? Och är det ett ställe där man kan hitta andra som är intressade av att diskutera barn- och ungdomsböcker? Får väl utforska lite, men det vore kul att höra om det är någon som har testat!

  15. 15 FlaskpostenSofia 18, maj, 2010 kl. 9:11 e m

    Hej Lena: ja absolut det roligaste är att prata med barn och ungdomar om böcker – i verkligheten. Både i ordnade former som klassbesök men även spontanprat mellan bokhyllorna när de vill ha tips men även berätta om vad de själva läst.

    Johanna: jag har inte provat. Men det låter onekligen intressant. Du får testa!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


