Lögner och hemligheter med en stor silkesrosett omkring

Jag har läst två böcker och jag vet nästan inte riktigt vad jag ska skriva om dem. Gillade jag dem – svar ja, gillade jag dem inte – svar ja. Kan alltid börja med att berätta vilka böcker det gäller:

<——————— Lögner Hemligheter———————->

i serien Pretty little liars av Sara Shepard. De två första delarna av åtta (!) om rika och snygga f.d. kompisarna Aria, Emily, Hanna och Spencer. Om jag förstått saken rätt ska de föreställa ca 16 år (men de känns äldre i och med vissa vanor de har). För fyra år sedan var de med om en dramatisk händelse tillsammans med kompisen Ali. Alla svor på att inte avslöja ett knyst av vad som hände den där ödesdigra natten… Ett år senare försvinner Ali spårlöst och det är upptakten till att tjejerna idag inte är vänner längre.

Men så en dag börjar de på var sitt håll få mystiska och hotfulla meddelanden från en A. Meddelandena innehåller information om de fyra tjejernas egna hemligheter och lögner – information bara en person i hela världen kände till, nämligen Ali.

Så långt är allt i böckerna bra. Det är en spännande och medryckande handling där ingenting är som det verkar vid första ögonblicket.

Vad är det då jag har svårt för? Dels att tjejerna är så himla otroligt supersnygga hela tiden. Att de är rika och har på sig superdyra märkeskläder (blä vad trött jag är på sådant) samt verkar mycket äldre än vad de är. Att jag egentligen läst om samma tjejer 100 gånger tidigare i andra böcker.

Vad är det då jag gillar? Dels är det som sagt en spännande handling. Sen gillar jag att tjejerna trots att de är ”perfekta” egentligen inte är det – alla har de problem: allt från ätstörningar, via en pappa som bedrar mamma till tankar om att kanske vara homosexuell och hur det skulle tas emot i den konservativa och tillrättalagda stad där de bor.

Jag brukar kunna svälja mycket när det gäller s.k. ”ytliga” böcker och de här är egentligen helt okej på den fronten (om jag jämför med vissa andra böcker jag läst). Läsare som vill ha en stunds förströelse kan absolut gripa tag i Lögner och Hemligheter.

Kan ju erkänna att jag av misstag råkade läsa del två, Hemligheter, först…. Men det gjorde inte så mycket, det gick att hänga med ändå och ettan blev rolig att läsa som ett ”facit”.

Pretty little liars har en egen hemsida som du kan kolla in här.

Kommer jag läsa de resterande sex delarna? Ja, förmodligen för jag vill veta vem A är och vad som egentligen döljer sig i de skumma vrårna.

/Sofia

ps. jag har svårt för omslagen också… men antar att de ändå speglar innehållet ganska bra.

3 Responses to “Lögner och hemligheter med en stor silkesrosett omkring”


  1. 1 Johanna 28, april, 2010 kl. 12:51 e m

    Visst är det här en helt annan Sara Shepard, med annan stavning, än hon med de roliga dinosaurieböckerna om köttgänget och de andra gängen :)?

  2. 2 FlaskpostenSofia 28, april, 2010 kl. 8:24 e m

    det tror jag! tänk om det hade varit samma…

  3. 3 Pretty Little Liars 31, januari, 2011 kl. 2:06 e m

    Hej PLL-fans!
    Har ni sett nya sidan på svenska på Facebook om Pretty Little Liars? Där kommer det vara en massa tävlingar och annat kul under februari som rör Pretty Little Liars. Den nya boken släpp 7 februari… Kolla in pretty little liars på facebook:

    http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Pretty-Little-Liars-Sverige/139719702755781


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


