Mer Lena Arro – Flaskposten intervjuar!

Vi är många som tycker om Lena Arros böcker, nedan har Yulissa tipsat om två av dem. Inte nog med det: Lena har även svarat på Flaskpostens intervjufrågor. Gissar om vi blev glada för det!

Lena Arro, fotograf: Linnea Arro Förberger

1. Hur kom det sig att du blev författare? Jag har alltid tyckt om att läsa och skriva. De första böckerna kom till när mina egna barn var små, jag hittade på sagor till dem och så småningom skickade jag några texter till ett förlag. Genom dem hade jag turen att träffa Catarina Kruusval som blev illustratör till mina första bilderböcker.

2. Har du någon ny bok på gång? Flera stycken, men om de verkligen blir färdiga vet man aldrig…

3. Har du någon favoritbok bland dina egna böcker och varför just den? Det är så svårt att bedöma sina egna böcker, man kan inte läsa dem på samma sätt som man läser andras böcker. Man hittar fel och tänker ”varför skrev jag inte så istället?” Men jag säger som många andra författare, att den bästa boken är den som om senast, för min del är det ”Den sista strandgasten”.

4. Vad är tråkigast respektive roligast med att skriva? Tråkigast är att det kan vara svårt med arbetsdisciplinen, man går omkring och gör en massa andra saker istället för att skriva och har samtidigt ångest för att man inte skriver. Roligast är att fantisera ihop nya historier – och så är det roligt när skrivandet fungerar och flyter på. Och roligt är det förstås när en ny bok är färdig. Och att åka på skolbesök och prata om sitt skrivande är roligt. Ja, när jag tänker efter så är det mesta roligt med att vara författare.

5. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Får man önska två? Jag skulle vilja kunna flyga och så skulle jag vilja kunna trolla bort alla vapen och alla djur- och barnplågare i hela världen.

Så slutar vi med de fem snabba, vilken är din/ditt favorit:
– rätt: vegetarisk lasagne
– ställe: Drömparken i Enköping
– färg: brandgult
– djur: hund
-webbplats: Avigsidan
Så, nu vet vi lite mer om Lena Arro. Vill du veta ännu mer, läsa om alla Lenas böcker samt följa hennes blogg tycker jag att du ska besöka hennes hemsida.
Tack Lena för att du svarade på våra frågor!
/Sofia
8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


