Det är så logiskt att det här är en bra bok

Den här veckan är det recensionsvecka för Lisa Bjärbos debutroman Det är så logiskt alla fattar utom du. En av böckerna jag listade i min ”längt-lista”. I bloggar över hela Sverige knappas det för fullt om Ester och Johan, vännerna sedan urminnes tider som genomgår en gigantisk kris när det kommer fram att Johan varit kär i Ester i flera år. Ester själv har inte haft en aning och hon har istället trånat efter en cool hårdrockare.

Mina förväntningar på boken var höga, det kändes nästan lite orättvist mot boken att försöka leva upp till.

Vad tyckte jag då?

Ja, boken är bra! Jag är svag för böcker som handlar om vanliga människor som inte knarkar/är alkisar/skär sig/misshandlas/annan valfri misär. Lisa lyckas väldigt bra med att beskriva vardagskänslor och tonårskänslor och en massa andra känslor.

Lite här och där jämförs Lisa med Johanna Lindbäck vars böcker jag tycker mycket om. Jag skulle dock även vilja flagga lite för Emma Granholms böcker som också är på liknande vardagstema.

Det funkar bra att låta både Ester och Johan komma till tals i vartannat kapitel. Jag gillar att en del kapitel bara är en halv sida, mer behövs inte för att föra historien framåt.

Lite trött kan jag dock bli på temat ”pojke och flicka är vänner. Pojke eller flicka blir kär i den andre. Förvecklingar uppstår. Kommer pojke och flicka blir kära? Oftast svar: ja”. Men, visst, det är ett kärt ämne som går att skriva om flera gånger och med lite olika variationer. Lisa klarar även det bra!

Det här leder oss in på SLUTET. Att avsluta en text är en konst i sig. Och lika många som det finns läsare lika många åsikter brukar det finnas om en boks slut. Den stora frågan i Lisas bok är ju: kommer Ester bli kär i Johan? Kommer de att bli ett par?

Jag vill inte avslöja för mycket här genom att skriva om slutet. Men om jag säger så här: jag satt och hoppades på ett slut och blev lite besviken över hur det blev. Men sen mejlade jag med min goda vän I och hon hade en annan tolkning av slutet. Då kändes det genast lite bättre.

För att nu ta och runda av den här texten: heja Lisa! Det är så logiskt alla fattar utom du är en fin ungdomsbok och jag kommer rekommendera den vilt till alla ungdomar (och en del icke-ungdomar). Ser fram emot fler böcker av Lisa, när kommer nästa?

Vill du lyssna på låten som titeln kommer ifrån klicka här.

/Sofia

7 Responses to “Det är så logiskt att det här är en bra bok”


  1. 1 Maria 12, maj, 2010 kl. 7:56 f m

    Jag älskade verkligen slutet.
    Jag fick precis så mycket info som jag behövde utan att boken blev klyschig.

  2. 2 Flaskpostensofia 12, maj, 2010 kl. 3:52 e m

    jag blev lite rädd för just klyschighet när det blev det där med springandet…. Efter att jag (med hjälp av I) omtolkat slutet blev det som sagt mycket bättre.

    Kul att du älskade slutet. Gissar att du gillade boken mycket också : )

    det är alltid intressant att höra olika kommentarer och tolkningar av en text.

  3. 3 Johanna 12, maj, 2010 kl. 8:09 e m

    Vad spännande det känns med det där slutet nu när jag läser om det här!!!
    Själv brukar jag ofta glömma hur böcker slutar av någon konstig anledning, ja om det inte är ett slut som jag stör mig mycket på förstås. Men ett slut som gör en lässugen så här i förväg känns kul hur det än är!

  4. 4 FlaskpostenSofia 12, maj, 2010 kl. 8:52 e m

    ja jag har en del att säga om slutet. t.ex. sista meningen.. LÄS boken så kan vi diskutera sen.

  5. 5 flaskpostenJohanna 15, juni, 2010 kl. 11:35 f m

    Nu har jag läst ända till slutet och om du inte hade skrivit om det Sofia, hade jag lagt det till högen med glömda slut. Det kändes som ett klassiskt lite halvöppet slut som stoppar precis utan klysch.
    Måste få höra om dina olika tolkningar nån gång!

  6. 6 FlaskpostenSofia 15, juni, 2010 kl. 6:36 e m

    vi kan prata om slutet nästa gång vi ses!

    vad tyckte du om boken annars?

  7. 7 Johanna 16, juni, 2010 kl. 5:43 e m

    Ja det gör vi!
    Jag tyckte om boken, mysig sträckläsare till hängmattan! På min läslista har jag satt betyget 7/10, men jag störde mig en del på Ester, vilket gav en viss minuskänsla.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


