Vi skickade en flaskpost till Lisa Bjärbo

Såklart är vi på Flaskposten lite extra nyfikna på Lisa Bjärbo efter att ha läst hennes fina bok Det är så logiskt alla fattar utom du. Vi skickade en flaskpost med några frågor och har fått svar!

1. Hur kom det sig att du blev författare? Oj! Jag har knappt vant mig vid att jag är ”författare” än, så jag tycker frågan känns lite svår. Men jag har i alla fall alltid älskat att skriva, och min mamma säger att jag har sagt att jag vill skriva böcker i hela mitt liv. Det har jag nog också. Böcker är det bästa jag vet!

2. Har du någon ny bok på gång? Om så, vad handlar den om?
Nej, jag har inte börjat på någon ny bok ännu. Men jag har tre olika idéer som jag går omkring och funderar på. En handlar om kärlek som tar slut, en handlar om att hitta ett okänt syskon, och en idé är för lite yngre barn, om en tjej och en kille som bor på landet och är bästisar. Vi får se om det blir något av dem!

3. Det är så logiskt alla fattar utom du är din första roman. Vad tycker du bäst
om med boken?
Jag tycker bäst om att huvudpersonerna är ganska vanliga tonåringar, med vanliga problem och vanliga tankar. Och så tycker jag om att Johan (den ena huvudpersonen) och Ester (den andra huvudpersonen) berättar i vartannat kapitel. Det var väldigt roligt att skriva på det sättet!
4. Vad är det tråkigaste respektive det roligaste med att skriva?
Det tråkigaste är när man kör fast och tycker att allt man skriver är dåligt. Då tycker jag att livet är botten. Det roligaste är när det går bra, och man tycker att allt man skriver är fantastiskt. Det är den största kicken som finns!
5. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
Jag gillar saker som går fort, typ galoppera snabbt på en häst eller åka nerförsbacke i berg-och dalbanor. Därför tror jag att flyga skulle kunna passa för mig! Då kan man störtdyka och loopa lite hur man vill i luften. Det vore kul!
Fem snabba, vilken är din/ditt favorit:

– rätt: Allting med sparris, avokado och potatis.

– ställe: Mitt sommarhus på landet.

färg: Grön.

djur: Boxerhundar.

– webbplats: Jag älskar en miljon olika webbplatser, men de jag är inne på mest är Facebook eller min egen blogg, http://onekligen.blogspot.com.

Tack Lisa för att du ville vara med på Flaskposten! Själv blir jag mycket nyfiken på bokidén om kärlek som tar slut…

Fotot av Lisa är taget av Gustav Edman.

/Sofia

ps. eftersom även jag tycker om boxerhundar får min favoritboxer Bosse vara med på ett hörn. ds

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


