Hälsningar /En hemlig vän

Gillar du mystiska böcker med mycket stämning?

I helgen läste jag En hemlig vän av Katarina Genar och den var just precis så!

Mystiska saker börjar hända Henrietta som precis har flyttat till in i en gammal lägenhet i stan med sin mamma.

Ingenting är som Henrietta vill egentligen. Huset på landet saknar hon. Pappa som inte ska bo ihop med mamma längre är hon arg på, och i den nya klassen verkar det inte finnas några kompisar…

MEN, så tappar Henrietta sina nycklar och sen blir allting bara mer och mer märkligt.

En lapp från någon som kallar sig ”En hemlig vän” dyker upp och grannarna visar sig ruva på sorgliga och kanske lite hoppfulla hemligheter!

Alla underliga saker som börjar hända, och stämningen i huset och på gården där Henrietta bor, gör boken både spännande och underbarsmystisk!

På baksidan står det att boken är skriven i Maria Gripe-stil. Det är inte alltid bokbaksidor håller vad de lovar, men här känns det verkligen som att boken har ett vänskapsband till Agnes Cecilia. Stämningen som finns där sipprar även fram ur En hemlig väns-boksidor! I min läsvärld är det bästa betyg!

/Johanna

6 Responses to “Hälsningar /En hemlig vän”


  1. 1 FlaskpostenSofia 18, maj, 2010 kl. 8:54 e m

    den här boken har jag tänkt läsa sen den kom ut. Nu bara måste jag!!! En bok som jämförs med Agnes Cecilia, det går inte att missa.

  2. 2 Johanna 18, maj, 2010 kl. 10:01 e m

    Nä absolut inte missa!

    Fast En hemlig vän har mer av ett stämningsband med Agnes Cecilia än kan jämföras med den, tycker jag är viktigt att säga, annars kommer du nog att bli besviken.

    Agnes Cecilia har en ännu mer gåtfull och invecklad historia, är betydligt mer omfattande till formatet och innehåller kanske också fler dimensioner. En hemlig vän känns nog faktistk lite som en lillasyster till Agnes Cecilia och det är inte spetälsk och fy skam precis :)!

  3. 3 Flaskpostensofia 19, maj, 2010 kl. 1:32 e m

    en lillasyster till AC låter inte illa alls. Måste också skriva att En hemlig vän har en väldigt fin framsida. Oooo jag ser att den står här på en hylla på jobbet. Ska nog norpa åt mig den med en gång.

  4. 4 Johanna 19, maj, 2010 kl. 1:55 e m

    Ja framsidan är jättefin! Kristina Digman rules :)!

  5. 5 FlaskpostenSofia 19, maj, 2010 kl. 5:27 e m

    nu har jag läst till sidan 53 och gillar!!

  6. 6 FlaskpostenSofia 25, maj, 2010 kl. 7:33 e m

    Nu har jag läst klart boken (fast det var eg. ganska många dagar sedan). Den var verkligen fin och jag kan absolut hålla med om att den är som en lillasyster till AC, vilket är högt betyg.

    och jag måste säga igen: framsidan!!! Så himla fin.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


