Sommarböcker?

Hej alla ni som brukar titta in här på Flaskposten!

Jag har en bokfråga till er: vilka ungdomsböcker som utspelar sig på sommaren tycker ni om? Finns det några som ni tycker är lite mer soliga, badande, äventyrliga, glassätande, spännande och härliga?

sommarlovsfunderings-hälsningar Sofia (som själv är väldigt svag för Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe)

13 Responses to “Sommarböcker?”


  1. 1 ida 28, maj, 2010 kl. 12:53 e m

    Tordyveln är ju bästa sommarboken ever!

    Men exempelvis Mårten Sandéns En plats de kallar Lyckan utspelar ju sig på sommarlovet. Sen kommer jag inte på mer. De där jeans-systrarna bara, vad heter nu igen de böckerna?

  2. 2 FlaskpostenSofia 28, maj, 2010 kl. 1:37 e m

    just det, Sandéns bok den gillade jag. Jeans-systrarna heter Systrar i jeans : ) andra boken heter Systrar i jeans – andra sommaren o.s.v.

    Tordyveln FTW! jag håller på och läser om den just nu.

  3. 3 Johanna 28, maj, 2010 kl. 2:46 e m

    Jag läste precis om Mormorsmysteriet av Elsie Johansson, riktigt mycket sommarlovsfeeling, och precis som Tordyveln är ju den en gammal radioföljetongsklassiker :)!

    Jag trodde att jag skulle komma ihåg den precis med smygandet vid kvarnen och allt, men det visade sig att jag fick sträckläsa mig fram till lösningen på mysteriet. Det var nästan som nytt för mig efter alla år, härligt!

  4. 4 Linn 28, maj, 2010 kl. 3:00 e m

    Persikosommar av jodi Lynn Anderson eller för de lite yngre Drakvinden av Inger Edelfeldt

  5. 5 Elin 28, maj, 2010 kl. 6:13 e m

    Tordyveln flyger i skymningen, mormor mysteriet, systrar i Jeans.. Alla är underbara sommarböcker! Men en sommarbok jag inte kan leva utan är en liten kärleksång av Michelle Magorian, är förälskad i den boken.

  6. 6 Maria 28, maj, 2010 kl. 8:47 e m

    Jag håller just nu på och läser sprillans nya ”Sommaren då jag blev vacker” av Jenny Han. Den är riktigt bra med härlig sommarkänsla. När jag var mindre läste jag alltid ”Karlavagnen” av Ulf Stark på sommaren, och ”Mormorsmysteriet” är även en av mina favoriter.

  7. 7 Maria 28, maj, 2010 kl. 8:48 e m

    Rättelse: Den heter bara ”Sommaren jag blev vacker”. 🙂

  8. 8 FlaskpostenSofia 29, maj, 2010 kl. 8:38 f m

    vad roligt att läsa era tips! Det är flera jag inte har läst: Mormorsmysteriet, Drakvinden och En liten kärlekssång. Blir nyfiken på alla tre! Mormorsmysteriet verkar gå hem hos många!

    Persikosommar tycker jag också om!

    Maria: vad roligt att du läser och gillar Sommaren jag blev vacker. Den följde med mig hem från jobbet igår och står härnäst på min läslista!

  9. 9 Hanna 29, maj, 2010 kl. 7:06 e m

    Tillsammans-böckerna utspelar sig i Stockholm på somrarna. Böckerna är helt okej, men härliga att plöja igenom på stranden.

  10. 10 lena kjersen edman 29, maj, 2010 kl. 8:17 e m

    ”Farlig midsommar”. Jodå, den är absolut en ungdomsbok!

    samt

    Den allra mest svindlande, smärtande och sensuella ungdomsroman som finns, fanns och alltid kommer att finnas.
    Om kärlek mellan tre.

    Bo Green Jensen: ”Dansen genom sommaren”.

    Och så en självklar favorit
    ”Tordyveln flyger i skymningen” av Maria Gripe.

  11. 11 lena kjersen edman 29, maj, 2010 kl. 8:46 e m

    … och fler sommarböcker av Maria Gripe.Det finns fler.

    Sommaren år 1912, då Berta är fjorton år och Carolin sexton år,
    söker flickorna tillsammans plats som ”jungfru” hos tvilingarna Arild och Rosilda på det bisarra slottet Rosengåva.

    ”…och de vita skuggorna i skogen”.
    —-

    En annan favoritbok, som ångar av svettiga sommar och av heta känslor, är
    ”Anarkai” av Solprinsen.(Per Nilsson).

  12. 12 lena kjersen edman 31, maj, 2010 kl. 6:23 f m

    Ännu en favoritbok av en favoritförfattare = Max Lundgren.
    Har ni inte läst SOMMARFLICKAN så får ni här tipset om em väldigt bra ungdomsbok.

    Den som berättar är den struliga 15-åringen Evy som är ”feriebarn” hos det unga paret Ann och Bror, som har en föståndshandikappad son. Deras 17-årige granne Janne är också viktig i berättelsen.
    Evy är mest förbannad över att socialen gjort att man nu ska ska ”stjäla” en sommar från henne. Hon vill inte alla var ute på landet, hon vill vara kvar i Stockholm hos kompisar.
    Men det kommer att hända mycket den här somaren, som förändrar livet inte bara för Evy. Utan också för Ann. Och för läsaren.

    Boken innehåller också rånöverfall och erotik och vemod och frihetslängtan och mycket SOMMAR!

  13. 13 FlaskpostenSofia 31, maj, 2010 kl. 9:04 e m

    Roligt med alla fina sommarboksförslag!! Det finns onekligen en hel del att plocka fram ur gömmorna.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


