En kyssförbudslista med komplikationer

Nu är det några veckor sedan jag slog igen pärmarna på Naomi & Elys kyssförbudslista av Rachel Cohn och David Leviathan. Författarparet ligger också bakom Nick och Norahs oändliga låtlista som jag tyckte mycket om, vilket bidrog till att att jag hade höga förväntningar på Kyssförbudslistan.

Förväntningar som inte riktigt uppfylldes. Det är en charmig och underhållande bok men lite för pladdrig och osammanhängande. Kapitlen delas upp mellan olika berättare och de är alldeles för många vilket jag tycker bidrar till att boken inte känns färdigskriven. Jag skulle vilja läsa mer om några av karaktärerna som får komma till tals en smula eller så hade jag gärna sett att de inte kom till tals alls.

Berättelsen cirkulerar runt bästa vännerna Naomi och Ely som tillsammans upprättar en lista över killar de inte får kyssa. Redan i ett tidigt skede bryter Ely mot förbudet och inte bara kysser Naomis kille utan till och med blir ihop med honom. Naomi bryter ihop trots att hon egentligen inte var särskilt kär i killen. Dock handlar sammanbrottet till större delen om Elys svek och den minst sagt ansträngda situation de nu hamnar i.

Genom hela boken irriterar jag mig lite på Naomi. Hon känns otroligt barnslig, egoistisk och som en ganska tråkig figur. Tyvärr innehåller hennes kapitel en del symboler istället för ord vilket kanske är menat som ett roligt grepp men som jag inte alls fastnar för.

Trots allt det här är det ändå som jag skriver inledningsvis en underhållande och bitvis roande bok. Den gick undan att läsa för jag ville hur det skulle gå.

Det som gjorde mig allra gladast av Kyssförbudslistan var på sidan 137: en Buffy the vampire slayer-referens! Det är inte ofta referenser till en av världens bästa tv-serier finns med i böcker så det gjorde mig väldigt uppåt och positivt inställd till boken.

En efterlysning: finns det fler böcker med Buffy-referenser? Om det inte gör det är det dags nu!

Vill du läsa vad jag tyckte om Nick och Norahs oändliga låtlista kan du klicka här.

Läs lite mer om Naomi, Ely, Nick, Norah, Rachel 0ch David här.

/Sofia

5 Responses to “En kyssförbudslista med komplikationer”


  1. 1 lena kjersen edman 5, juni, 2010 kl. 7:29 f m

    Fast jag tycker att de hemliga kompistecknen – ”symbolerna” (i form av små hus och liknande) fungerar bra och har stor men magisk sammanhållning mellan två hjärtevänner.
    Tycker till och med att författarna kunde utnyttjat dem mer.
    (Jag gissar, utan att ha frågat honom, att nestorn när det gäller experiment i ungdomsboksvärlden Aidan Chambers också uppskattar bild/språkleken,)

  2. 2 lena kjersen edman 5, juni, 2010 kl. 7:32 f m

    Äsch,
    några ord kom bort i min första mening som handlar om varför ”symbolerna” i boken fungerar bra för mig som läsare. De står för en magisk tvåpersonsvänskap.

  3. 3 FlaskpostenSofia 6, juni, 2010 kl. 4:14 e m

    där ser man. Ja jag gillade det inte alls utan tyckte bara att de hindrade och hakade upp läsningen. Det är ju bara i Naomis kapitel symbolerna används så jag tycker inte riktigt de hjälper till att skapa/förklara relationen mellan Naomi och Ely.

  4. 4 Anna 9, juni, 2010 kl. 10:43 f m

    Hej
    Luisa Plajas ”Att kyssa eller inte kyssa Jake Matthews” innehåller väldigt många Buffy-referenser. Jag är också ett Buffy-fan så jag blev väldigt glad över det när jag läste.

  5. 5 FlaskpostenSofia 9, juni, 2010 kl. 12:02 e m

    ja just det, den boken har jag läst! Blev också mycket glad över Buffy-referenserna.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


