En riktig sommarbok

För ett tag sedan efterlyste jag fina och bra böcker som utspelas på sommaren. Nu har jag läst en sprillans ny bok på temat: sommar, vänskap och kärlek. Lite sorgligt blir det också och lite roligt. Boken heter Sommaren jag blev vacker och författaren Jenny Han.

Precis som titeln antyder handlar det här om någon som blir vacker. Denna någon är Belly och i boken får vi följa henne under några varma sommarveckor innan hon fyller 16 år. Belly tycker att hennes riktiga liv är på sommaren då hon får åka ut till det stora sommarhuset. Sommarhuset ägs av Bellys mammas bästa vän Susannah och där finns även Susannahs söner Jeremiah och Conrad.

Belly har i flera år varit förälskad i Conrad men han har bara sett henne som en lillasyster. Ganska uppenbart redan av titeln så kommer Conrad men även andra personer i Bellys omgivning reagera annorlunda nu när hon vuxit och blivit vacker.

Så även om boken är förutsägbar är den fin. Den kommer passa perfekt till alla tycker om att läsa om den där känsliga brytningsperioden mellan barn och ungdom. Att handlingen är placerad i och kring ett sommarhus med sandstränder, stekande sol och bad tycker jag personligen bara är ett plus. Men så är jag också sugen på att just nu bara läsa ”sommarböcker”…

Missa inte att besöka Jenny Hans snygga hemsida.

/Sofia

2 Responses to “En riktig sommarbok”


  1. 1 KA 7, juni, 2010 kl. 1:20 e m

    Ja det låter fin! Har precis kommit in till biblioteket är i Västerhaninge. Kanske blir dagens läsning för min del?

  2. 2 FlaskpostenSofia 7, juni, 2010 kl. 8:11 e m

    det tycker jag den kan få bli!

    glömde skriva i inlägget att det är första delen i en triologi. Jag ser fram emot de andra delarna.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


