Nu blir det reklam

På radio sänds ett program som heter Spanarna. Det är ett gäng personer som spanar efter trender och tendenser i samhället och diskuterar huruvida ”det” de spanat är här för att stanna.

En liten spaning jag har (och säkert många med mig) är det sätt många förlag börjat marknadsföra sina böcker på: med kortare boktrailers. Eller börjat och börjat, enligt en artikel på Wikipedia började detta fenomen 2003. Min spaning är egentligen mest en reflektion på att det den senaste tiden dykt upp flera boktrailers för ungdomsböcker.

Den första boktrailer som jag minns är bara något år gammal: Sense and sensibility and seamonster, där själva boken är en parodi på Jane Austens Förnuft och känsla:

Ungdomsböckerna jag nämnde som alla har en varsin boktrailer är:

Lisa Bjärbos: Det är så logiskt alla fattar utom du

Rachel Cohn och David Levithan: Naomi & Elys kyssförbudslista

Rachel Cohn: Du vet var jag finns

Denise Rudberg: Baristas

Vid en snabb sökning på internet på ordet ”book trailers” dyker det upp över 43 000 000 träffar så visst är fenomenet spritt. Jag tror på boktrailers. Det är ett roligt knep att visa upp en bok med en film. Ur marknadsföringsaspekt skulle jag gissa att det är riktigt effektivt då det idag är relativt enkelt att göra film och sprida via youtube samt andra kanaler som hemsidor och bloggar.

Visst kommer vi få se många fler boktrailers!

När kommer nästa?

Vill du läsa Wikipedia artikeln om book trailers klicka här.

Här kan du läsa om och lyssna på Spanarna.

/Sofia

ps. Vad sjutton heter book trailer på svenska? Det låter så svengelskt att kalla det boktrailer… ds.

2 Responses to “Nu blir det reklam”


  1. 1 Ida 9, juni, 2010 kl. 11:32 f m

    Hm, ja, det heter nog boktrailer tror jag.

    I alla fall: lika sugen som jag blir på kyssförbudslistan, lika osugen blir jag på Baristas.

  2. 2 FlaskpostenSofia 9, juni, 2010 kl. 12:04 e m

    Då säger vi boktrailer på svenska. Man säger ju trailer när det handlar om film och tv-trailers också så det är kanske ett engelskt ord som blivit ”svenskt”. Ett fall för Fredrik Lindström.

    Baristas har jag börjat läsa i…. inga kommentarer än så länge.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


