Katarina Genar – Flaskposten intervjuar

Hurra hurra! Nu har vi fått svarspost från Katarina Genar som vi skickat våra Flaskpostenfrågor till.

För ett litet tag sen skrev vi om hennesEn hemlig vän mystiska och stämningsfulla bok En hemlig vän här på Flaskposten och blev såklart nyfikna på att få veta lite mer! 

1. Hur kom det sig att du blev författare?

Jag har alltid älskat att läsa böcker och så en dag fick jag lust att själv försöka skriva en bok. Utan att ha en aning om hur det skulle sluta satte jag igång att skriva om en flicka och ett par mystiska gungor. Jag upptäckte snart att det där med att skriva och fantisera var något jag verkligen gillade! Flera år senare skickade jag in min berättelse till ett bokförlag – som ville publicera den. Boken fick titeln En hemlig vän och jag började plötsligt kallas författare.  Ja, ungefär så gick det till!

2. Har du någon ny bok på gång? Om så, vad handlar den om?

Just nu håller jag på med en bok som kommer ut våren 2011. Den heter Pensionat Vidablicks gåta och handlar om en flicka som kommer till ett gammalt övergivet hus…


3. En hemlig vän är din debutbok, är det också den absolut första bok du skrivit? Och vad tycker du bäst om med boken?

 Ja, det är min allra första bok. Det jag tycker bäst om med En hemlig vän är att den är lite mystisk och att den handlar om att få en vän. Jag tycker även om de olika personerna i berättelsen. Vissa stunder önskar jag att jag kunde kila upp till herr Wallgren för en pratstund och en kopp kaffe framför brasan.


4. Vad är det roligaste respektive det tråkigaste med att skriva?

Roligast är att öppna dörren till fantasivärlden och se vad som händer!

Tråkigast är när jag vill förmedla en viss stämning men känner att jag inte riktigt lyckas, allt blir platt och trist.


5. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?

 Å, då skulle jag vilja kunna flyga! Tänk så härligt att plötsligt ge sig av upp i skyn och få ett helt annat perspektiv på saker och ting!

 Och så till sist fem snabba, vilken är din/ditt favorit:

– rätt: Cannelloni

– ställe: Vid havet

– färg: Blå

– djur: På mitt sommarställe finns en gammal åsna som heter Torbjörn. Honom tycker jag mycket om.

– webbplats: Alla olika bokbloggar

***************************************************************

Tack Katarina för att du var med på Flaskposten och svarade på våra frågor! 

Vi ser fram emot att få läsa vidare om det där övergivna huset… det låter som upplagt för mer finfin MYSTIK att bita i!

/Johanna

1 Response to “Katarina Genar – Flaskposten intervjuar”


  1. 1 FlaskpostenSofia 14, juni, 2010 kl. 6:34 e m

    vad roligt att läsa Katarinas svar! Spännande med den nya boken, övergivna hus brukar vara en hit i böcker : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


