Så var det hon Bree…

Det har nog inte gått någon som är intresserad av ungdomsböcker förbi att Stephenie Meyer kommit ut med en ny bok (eller?). Vem Stephenie Meyer är eller vad hennes böcker handlar om behöver jag nog inte gå in på men om du vill kan du alltid läsa om henne samt böckerna här. Meyers nya bok heter Bree Tanners andra liv och är en spin off på tredje boken i Twilight-serien: Ljudet av ditt hjärta.

I Ljudet av ditt hjärta är Bree bara med i en kort sekvens, hon är en ny vampyr som skapats för att vara med i en armé som slåss mot huvudpersonerna i Twilight-böckerna. Det slutar illa för Bree i och med att hon dör.

Det här är förutsättningen för nya boken. Jag skulle tro att alla som läser Bree Tanners andra liv vet hur det slutar. Det gör att boken får ett sorgligt drag över sig för givetvis framställs Bree som en sympatisk vampyr och givetvis vill jag som läsare att det på något sätt ska gå bra för henne på slutet i alla fall….

Bree Tanners andra liv är skriven i ett kapitel och till skillnad mot Elin på Tonårsboken tycker jag det passar bra då boken även är kort, drygt 160 sidor. Det bidrar till känslan av att Brees andra liv verkligen är kort. För att förtydliga det här är den engelska titeln The short second life of Bree Tanner vilket jag tycker är en bättre titel än den svenska översättningen.

Jag tyckte det var en givande stund att läsa om Bree och jag gillar även idén med att låta oss läsare lära känna en bifigur bättre. En viss för förståelse behövs för att kunna ta till sig Bree-boken = ha läst de andra Twilightböckerna.

Dock grät jag inte när jag läste boken men jag tyckte som sagt det var sorgligt att Bree dör även om jag visste om det… Läs gärna hela Elin på Tonårsbokens recension.

/Sofia

ps. Freaky Fred! Vad säger ni om honom? Kommer det en bok om hans flykt till Vancouver tror ni? ds

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


