Mer av Sonya Sones

För ett par månader sedan skrev både Johanna och jag om Sonya Sones böcker Vad mina vänner inte vet samt Vad min flickvän inte vet. Vi tyckte båda väldigt mycket om böckerna, särskilt det att båda är skrivna i poseiform.

I helgen har jag återigen låtit mig uppslukas av Sonya Sones poesi i böckerna One of those hideous books where the mother dies och Stop pretending what happened when my big sister went crazy. De här böckerna är UNDERBARA. Så fina och gripande och klump i halsen-framkallande på ett bra sätt.

Stop pretending what happened when my big sister went crazy är baserad på Sonyas eget liv. När hon var 12 blev hennes ena storasyster sjuk och intagen på en psykiatrisk avdelning. I boken får vi följa Cookie som råkar ut för samma sak och hur hon hanterar situationen med besök hos systern på sjukhuset och föräldrar som faller ihop. En familj går sönder.

Sakta sakta tar familjen sig upp igen och försöker leva. Ibland blir de återigen omkullkastade men en strimma hopp gör att boken inte känns helt hopplös.

Stop pretending handlar även om spirande kärlek och mycket om skör vänskap.

Även den andra boken avslöjas redan i titeln: One of those hideous books where the mother dies – det här kommer att bli sorgligt.

Det blir det! Jag hade vid flera tillfällen tårar i ögonen när jag läste boken. Handlingen här låter banal: Rubys mamma har dött och Ruby måste flytta över hela USA för att bo hos sin pappa som hon aldrig träffat. Pappan, Whip, bor i Los Angeles och är en superduperkänd skådespelare. Bara det blir en stor krock för Ruby som har massor av ilska i sig gentemot pappan. Hon vill inte alls bo hos honom. Till råga på allt saknar hon sin bästa vän Lizzie och sin pojkvän Ray. Ruby har svårt att passa in i sin nya skola och skriver flera mejl till sin döda mamma (bland annat här kommer tårarna).

Det är inte banalt! Sonya lyckas balansera mellan sorg och glädje. Ruby får även känna på svek på ett av de värsta sätt som finns…

Jag måste kommentera omslaget till den här boken: Vid en första anblick tycker jag boken ser ut som en lättsam bok i ”Meg Cabot-genren”, en leende söt flicka och pastellfärger. Men läser man sen vad boken heter så… funkar det.

Läs Flaskpostens intervju med Sonya Sones och vad Johanna och jag hade att säga om hennes två andra böcker här.

Sonyas hemsida hittar du här.

/Sofia

2 Responses to “Mer av Sonya Sones”


  1. 1 Johanna 12, juli, 2010 kl. 5:15 e m

    Åh, vad lässugen jag blev nu Sofia :)!
    Båda böckerna går direkt in på ”vill-läsa-listan”!

  2. 2 Sofia 12, juli, 2010 kl. 8:49 e m

    ja gör det!! Försökte lägga in böckerna i book-it idag men ”mamma-boken” fanns inte ens att hämta hem från burk… Jag vill ju lägga ut den i biblioteket NU och låta någon låntagare upptäcka den. ”Pretending” fanns i alla fall så den kunde jag fixa in i systemet.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


