Tekla, tänkeböcker och Tunisien i Dadlar och dromedarer

En del böcker hänger med år efter år och är lika roliga/spännande/härliga som när jag läste dem första gången. En av mina favoritböcker jag läser om och om igen, särskilt på sommaren är Viveca Lärns bok Dadlar och dromedarer.

I Dadlar och dromedarer åker huvudpersonen Tekla till Sousse i Tunisien tillsammans med bästisen Ulle och pappa Tommy. Att turen går till Tunisien beror på att Tommy är ute efter nya spännande djur att måla av efter det att hans favoritmotiv alligatorn Smajlet dött precis när han nästan lyckades fånga hennes speciella blick (Smajlet fanns i ett akvarium i Göteborg).

I Sousse är det fina badstränder (se bilden ovan) och spännande utflykter till livliga marknader. Men Tekla och Ulle har även fullt upp av annat: rädda Tommy från läskiga drak-kvinnor som vill slå sina klor i honom samt skriva i sina Tänkeböcker. I Tänkeböckerna antecknar de allt sådant som de inte vill bli eller göra när de blir stora till exempel aldrig ha kläder i gul frotté och aldrig skaffa barn som de inte bryr sig om. De hinner även med att rädda en höna och försöka hjälpa en dromedar.

Dadlar och dromedarer är så rolig! Jag fnissar fortfarande högt för mig själv när jag läser om allt Tekla och Ulle råkar ut för och allt de tänker på. Boken har några år på nacken nu (över 20 när jag tänker efter!) men den håller fortfarande.

Viveca Lärn (eller Sundvall som det står på mitt exemplar av boken) har ett härligt språk som flyter fram över sidorna. Tekla känns som en verklig person – hon visar upp både positiva och lite negativa, avundsjuka, sidor då det i boken blir ett triangeldrama mellan Tekla, Ulle och snygga Samir.

Missa inte att det finns fler böcker om Tekla: Vad händer om man vänder på Paris, Killbacillen, Tuppenkuppen och Handdukskriget.

Tyvärr hittar jag ingen bild på Dadlar och dromedarer men så här såg Tekla och Tommy ut när de åkte till Paris i första Tekla-boken. Som förövrigt kom ut första gången 1980 och alltså fyller 30 år i år. Grattis Tekla!

Viveca har skrivit massor av böcker, besök hennes hemsida och titta efter här.

Sen tycker jag du ska bege dig till ditt bibliotek och låna böckerna om Tekla! /Sofia

ps. fotografiet på Viveca är taget av Cato Lein. ds

2 Responses to “Tekla, tänkeböcker och Tunisien i Dadlar och dromedarer”


  1. 1 Viveca Lärn (Sundvall) 14, juli, 2010 kl. 11:31 f m

    tack så jättemycket för det varma och fina omdömer om mina Teklaböcker. De har just kommit ut på nytt – till min glädje.-glad sommar
    Viveca

  2. 2 FlaskpostenSofia 14, juli, 2010 kl. 1:31 e m

    Åh vad roligt att böckerna kommer ut igen! Jag ser att någon del av Tekla-böckerna saknas här på jobbet så då ska jag se till att de köps in.

    Glad sommar till dig också!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


