Flaskposten presenterar stolt: Viveca Lärn!

I vågorna efter Dadlar och dromedarer-inlägget skickade vi en Flaskpost till Viveca Lärn och här kommer hennes svar på våra frågor:

1. Hur kom det sig att du blev författare?
Jag är uppvuxen i en läsande och skrivande familj och bestämde mig  för att bli barnboksförfattare när jag var tio.

2. Har du någon ny bok på gång för barn och ungdomar? Om så, vad handlar den om? Inte just nu, men det kom två stycken före jul: Ludde gör en Zlatan (ungefär för samma åldersgrupp som Teklaböckerna) och en börjaläsabok om Skansen ” Ett djur på fem bokstäver”- Just nu är jag lite ledig för första gången på länge.

3. Har du någon favoritbok bland dina egna böcker och varför just den?

<—-Mimmi och kexfabriken  för Eva Erikssons bilder till min text tycker jag faktiskt blev en fullträff.

Av mina böcker för vuxna är det nog Så länge solrosorna blommar.

4. Tekla-frågor! Hur kom du fram till det ganska ovanliga namnet Tekla? Vad minns du som bäst/roligast med Tekla-böckerna?
Tekla hittade jag i en dödsannons i Göteborgs-Posten och tyckte det var ett härligt namn. Fabian Ask som finns i några av böckerna hittade min dotter Maria på.
5. Vad är det tråkigaste respektive det roligaste med att skriva? Jag skriver bara när jag tycker det är roligt. Annars blir det inte bra.
6. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? Vissla och spela munspel.
Så avslutar vi med favorit:
– rätt:
skaldjur
– ställe: i Sverige Bohuslän, utomlands Kapstaden
– färg: blått
– djur: katt (fast jag är allergisk) och fiskar
– bok: En underbar torsdag av John Steinbeck
– webbsida: Flaskposten
Fotografiet av Viveca är taget av Leif Gustafsson.

TACK för din medverkan säger vi till Viveca och önskar en fortsatt FIN SOMMAR!
/Sofia som håller med om att Tekla är ett härligt namn
7 Responses to “Flaskposten presenterar stolt: Viveca Lärn!”


  1. 1 Ida 15, juli, 2010 kl. 3:13 e m

    Härligt!

    Själv ÄLSKAR jag Mimmiböckerna! Roberta Karlsson och kungen är nog min favorit.

  2. 2 Sofia 15, juli, 2010 kl. 6:55 e m

    Ja, Mimmi-böckerna är också toppen!

  3. 3 lena kjersén edman 17, juli, 2010 kl. 7:43 f m

    När jag skulle skriva ett författarporträtt av havskajakfararen Viveca Lärn för sissådär fyra år sedan, så skrev jag till henne för att fråga om varifrån hon fick sina bokidéer.
    Hon skrev tillbaka att hon var på väg till Grekland med barnbarn och inte hade tid att svara, men hann dock med ett litet PS:
    ”Har jag förresten berättat för dig att jag har träffat mannen i mitt liv? Nej, det kan jag ju inte ha gjort, för jag har ju bara känt honom i em vecka”.

    Visst kunde detta PS vara hämtat ur en Viveca Lärn-bok!

    ”Killbacillen” och ”Dadlar och dromedarer” är mina Tekla-favoriter.
    Jag gillar allra mest de viktiga saker som Tekla och Ulle skriver upp i sina anreckningsböcker – det de ska tänka på när de själva blir vuxna.
    Till exempel: Att inte ha glasöggon i ett snöre om halsen.
    Och framför allt: Att inte med hög röst på spårvagnen diskutera fördelar med ångstrykjärn!!!!

    lena k e

  4. 4 Sofia 17, juli, 2010 kl. 5:59 e m

    Absolut! Vilket roligt ps.

    Jag gillar också när Tekla och Ulle skriver i sina Tänkeböcker. Många viktiga punkter som säkert skulle kunna läsas av diverse vuxna som påminnelser om vad som är viktigt och inte : )

  5. 5 Matilda 18, juli, 2010 kl. 1:21 e m

    Ska absolut läsas!

  6. 6 Sofia 20, juli, 2010 kl. 10:04 f m

    Ja! Gor det! Hoppas du gillar.

    ar i Prag och har inte de tre sista bokstaverna i svenska alfabetet…

  7. 7 lena kjersén edman 20, juli, 2010 kl. 12:34 e m

    Jag tror att det finns ett skäl till – förutom Eva Erikssons fina bilder – till att Víveca Lärn är extra fäst vid berättelsen om kexfabriken.
    Filmen.
    I den filmen spelar nämligen Viveca Lärn med bravur rollen som strikt elegant kexfabriksguide som irriterat hyschar på alla barn med sprattel i benen när hon, guiden, visar en l-å-n-g film om kexfabrikens historia.
    Viveca Lärn har skrattande sagt att hon älskade att vara filmstjärna och att ha allt ljuset på sig. Hon önskade att filmningen aldrig skulle ta slut. (Kattis Edfeldt heter regissören.)


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


