Dessens drömland

Råder det Sarah Dessen-feber i landet? Ja, vill jag hojta! I alla fall hos mig och flera av mina vänner. För att citera L efter att hon läst Just listen: ”Jag trivdes verkligen i Dessens värld”.

Det är just det! Dessen har ett sätt att skriva som gör att man (i alla fall jag) kliver in i boken och färdas bredvid berättarjaget. Och trivs. Även om det inte alltid är en dans på rosor för huvudpersonen. Det är också det som är så bra.

I Dreamland råkar berättarjaget Caitlin riktigt illa ut. Redan på första sidan förstår vi som läsare att hon kommer få det tungt genom att storasyster Cass rymmer hemifrån. Familjen trasas sönder. Som ett glädjeämne i all sorg över systern träffar Caitlin drömkillen Rogerson.

Rogerson är annorlunda och tar med Caitlin på äventyr. Äventyr som till stor del styrs av att Rogerson förser stora delar av ungdomarna i samhället där de bor med knark. Han själv puffar på allt som oftast och uppmuntrar Caitlin att prova. Trots knarkandet och de skumma affärerna älskar verkligen Caitlin Rogerson och det är här det svåra för oss läsare kommer in i bilden.

Rogerson börjar visa fruktansvärda svartsjuketendenser som mer och mer tar över Caitlins liv. Hon måste rätta sig efter honom och hans minsta vink annars får hon stryk. Stryk som börjar med en örfil och som fortsätter med slag på slag på slag…

Hur kan man stanna hos någon som slår? Hur kan Caitlin fortsätta älska Rogerson när han gör henne så illa? Varför ser ingen i hennes omgivning att hon håller på och försvinna?

Trivs jag i den här boken? Njaaeee, jag trivdes bättre i Mycket mer än så och That summer (inlägg på väg). Men jag greps tag i och gick bredvid Caitlin utan att kunna göra någonting. Bara läsa vidare och hoppas… Dreamland är mycket mörkare än de andra två böckerna jag läst av Dessen. Väldigt bra är det och ämnet känns otroligt viktigt att ta upp och diskutera.

/Sofia

2 Responses to “Dessens drömland”


  1. 1 Elin - Tonårsboken 26, juli, 2010 kl. 6:52 e m

    är också tokig i Dessen för tillfället. Så himla bra ungdomsböcker. Gillade Dreamland väldigt mycket, tyckte om att den var lite mörkare än hennes andra böcker. Hoppas fler böcker av henne översätts fortast möjlig 😉

  2. 2 Sofia 26, juli, 2010 kl. 9:03 e m

    De är verkligen toppen! Jag gillade också att Dreamland är lite mörkare. Hoppas SD återvänder till det lite mörkare i nästa bok.

    och ja! hoppas på fler översättningar a.s.a.p.

    Imorgon ska jag sitta över 6 timmar på en buss och har då laddat upp med bl.a. Just listen : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


