That summer – en till Sarah Dessen

Här kommer en till Sarah Dessen bok. That summer, vad jag har förstått Sarahs första utgivna bok. I jämförelse med de andra två böckerna jag läst tycker jag det märks. Det är inte riktigt samma sug in i boken och i hennes språk i That summer än i Dreamland och Mycket mer än så.

Handlingen är ytligare än i de andra två böckerna och jag irriterar mig lite på huvudpersonen. Hon heter Haven och är en lång 15-åring med ett gäng problem. Ett är att hon bara växer och blir längre för varje dag som går. Hon är inte alls bekväm i sin kropp som hon även tycker är alldeles för smal.

Vid sidan av att inte passa i sin egen kropp händer följande:

– hennes föräldrar har skiljt sig och pappan ska nu gifta om sig med en mycket yngre kvinna. Pappan är allmänt pinsam och jobbig bland annat med sitt hår som blir tjockare och tjockare..

– mamman har hittat en ny bästa vän som leder in henne på nya vägar. En överhängande skugga är huruvida mamman kommer åka iväg till Europa på semester och lämna Haven ensam hemma.

– Ashley, Havens syster, planerar även hon sitt bröllop. Det är hysteriskt och Ashley är inte snäll.

Många vardagsbekymmer växer ihop till en stor klump och Haven känner att hon inte kommer klara det. Då dyker Sumner, Ashleys f.d. pojkvän upp. Sumner är en person Haven idealiserat och hon ser tiden då han fanns i hennes familj som en lycklig tid hon vill tillbaka till. Så blir det dock inte alls…

Som sagt, inte riktigt samma medryckande bok som de andra jag läst men That summer är absolut värd sina timmar. Jag tror den särskilt passar sin uppenbara målgrupp: flickor i tonåren som tacklar liknande eller andra vardagsproblem.

Det är dock ett fasligt tjat i boken om att Haven är så lång och smal. Jag kan inte riktigt sympatisera med det ”problemet”, särskilt inte som det samtidigt hintas att hon börjar bli riktigt snygg.

På tal om utsidan/utseende – bokens framsida. Framsidan på boken jag läste är den ni ser ovan, vit bakgrund och en färgglad bil med många detaljer som tagits från handlingen. Jag tycker omslaget passar bokens innehåll men att det är lite tråkigt. Jag hittade några andra omslag:

Haven (?) som står på händerna på en strand. Ingenstans i boken åker Haven till en strand i ”nutid”. Hon tänker dock tillbaka till en strandutflykt från det hon var 10 år. Men det är ingen 10-åring på omslaget.

Passar titeln men inte boken.

—————————————————————————————————————————————-

Ytterligare ett omslag – helt annorlunda från ”mitt” och det med tjejen ovan. Det här omslaget tycker jag är fint. Det passar innehållet i boken och har härliga färger. Av någon anledning jag inte kan sätta fingret på just nu är jag dock lite tveksam till det här omslaget. Skulle vara roligt att se det i verkligheten.

—————————————————————————————————————————————-

Sen finns ”mitt” omslag i en annan version, med svart bakgrund. Personligen gillar jag den svarta bakgrunden. Den ”tar ner” den ganska gulliggulliga bilen och alla detaljerna samt texten i rosa och orange.

Har du läst boken? Vilket omslag tycker du passar bäst?

Mycket mer än så bloggade jag om här.

Vad jag tyckte om Dreamland kan du läsa här.

/Sofia

7 Responses to “That summer – en till Sarah Dessen”


  1. 1 Sofia 30, juli, 2010 kl. 6:32 e m

    neeej varför ser det så märkligt ut? Jag försöker ändra men det vill inte publicera sig så det blir rätt….

  2. 2 Johanna 1, augusti, 2010 kl. 7:06 e m

    Har inte läst boken, men jag tycker också om det svarta omslaget! Det är i samma stil som det är på omslaget till den utgåva av The Truth About Forever som jag läser. Det är så jättefint och istället för bilen är det ett hjärta format av blå och gröna ord och bilder mot den svarta bakgrunden. Passar ihop med insidan 🙂

  3. 3 Sofia 3, augusti, 2010 kl. 5:02 e m

    de svarta omslagen är snygga. Jag kollade in några andra omslag och de svarta är absolut finast. Tänkte köpa TTAF men på adlibris finns den bara med ett jättefult omslag… hmmmm….

    fast som alla vet är det ju insidan som räknas : )

  4. 4 Johanna 4, augusti, 2010 kl. 4:32 e m

    Det har du rätt i, men jag beställde min svarta från cdon för 89 kr, så om du inte redan gjort slag i saken så kanske det kan vara något 🙂

  5. 5 Sofia 4, augusti, 2010 kl. 4:38 e m

    ja tack för tipset! Ska kolla upp det lite senare. Nu måste jag ut i solen igen : )

  6. 6 hedda josefsson 1, mars, 2012 kl. 3:37 e m

    hej, har du läst denna boken? skulle du kunna hjälpa mig att svara på lite frågor om boken? 🙂

  7. 7 Sofia 1, mars, 2012 kl. 8:17 e m

    Hej! Jo visst har jag läst boken men det är nästan två år sedan. Tveksamt om jag minns tillräckligt mycket för att kunna svara på frågor. Om du vill kan du mejla frågorna till flaskpostarna@gmail.com så kan jag titta på dem. Men det är inte säkert att det kan bli svar.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


