Parisiska badkarsresor

För några veckor sedan var den här Flaskpostaren i Paris och strosade runt bland Eiffeltorn, boulevarder, baguetter och Mona Lisa. Härliga tider!

Några som också hamnar i Paris är kompisarna Lise och Bulle i boken Doktor Protkors tidsbadkar.

Deras Parisäventyr blir ändå bra mycket märkligare än mitt.

Deras vän den galne uppfinnaren doktor Proktor verkar vara i någon slags knipa och är försvunnen. De får ett konstigt vykort som ledtråd och till sin hjälp har de några av Proktors häftiga uppfinningar: tidstvålpulver, tidsbadkar, fransknäsklämmor och pruttonautpulver.

Letar du efter en ROLIG bok som passar att LÄSA HÖGT tillsammans eller att ligga och klucka åt för sig själv? Då tycker jag att du ska testa denna röda sprakande kapitelbok!

Ibland är den lite rörig kan jag tycka (jag hade dock en flera månaders lång läslucka mitt i boken och det är inte att rekommendera! Min avdelning i senildepartementet upptäckte nyss att jag Flaskpostat om boken i februari också…). Det gäller att koncentrera sig ordentligt så man hänger med i alla överraskande svängar och vändningar, men det är kul och så har min tecknarfavorit Per Dybvig varit framme igen och gjort totalt fantastiska illustrationer till figurerna i boken!

Författaren Jo Nesbø brukar skriva deckare för vuxna och han har fått med lite deckartrådar även i det här galna tidsreseplaskandet mellan en Se hela bildenmassa storslagna händelser och personer i Frankrikes historia. De hinner bland annat hälsa på hos Jeanne d´Arc vid häxbränningen, Franska revolutionen mitt i halshuggningarna och Bulle passar på att ta Napoleons plats inför slaget vid Waterloo och en massa annat vilt Tour de France-cyklande och sånt däremellan och framåt!

Och just det boken finns tiptop-inläst som ljudbok av Helge Skoog också.

Ta en tvål och ett badkar och res med! /Johanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


