Mitt absolut sanna liv som läsare av en HALVTIDSINDIAN-bok

NU har jag äntligen läst Den absolut sanna historien om MITT LIV SOM HALVTIDSINDIAN av Sherman Alexie.

Omslagsbild: Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindianDen har stått på min ”vill-läsa”-lista så länge att jag nästan totalt hade glömt bort det. Det var först när jag skrivit om att det var svårt att hitta roliga ungdomsböcker och Sofia skrev om den i en kommentar som jag blev påmind igen.

Och det kunde ju bara sluta på ett sätt: tänk er nu är jag också med i fan-klubben till den här boken tillsammans med Sofia, Ka, Erika, Neil Gaiman (se baksides-blurb) och en hel rad bokprisjurys och säkert en massa andra!

Det är en grym bok i alla bemärkelser. Historien är ”sann” och ibland grymt sorglig, men framför allt är den grymt skriven med ett direkt tilltal som fångar en och får en att skratta genom och trots det svarta. 

”Okej, din deppmupp, vi fattar. Hur många fler saker som gjorde dig låg tänker du räkna upp?”

Det är också en underbart skön funderar-bok med mycket humor, där Arnold Spirit Junior, som den 14-åriga huvudpersonen heter resonerar sig fram till en massa intressanta saker. Här kommer ett av mina favoritpartier där Junior får reda på vad som är skillnaden mellan  NERVÖS och RÄDD när han snackar med sin pappa:

Jag frågade pappa om han också hade varit en kräksnisse.

”Vad är en kräksnisse?” frågade han.

”Någon som spyr före basketmatcher”, svarade jag.

”Varför spyr du?”

”För att jag är nervös.”

”Menar du att du är rädd?”

”Nervös eller rädd, är inte det samma sak?”

”Nervös betyder att man vill spela. Rädd betyder att man inte vill spela.”

Pappa redde verkligen ut begreppen. I Reardan var jag en nervös kräksnisse. I Wellpinit hade jag varit en rädd kräksnisse.

Fantastisco! Både i ordval och i sättet som boken angriper det hårda livet för en kille – en annorlunda kille med ungefär alla odds emot sig, men med ett starkt ”krigarhjärta” – i ett indianreservat i en liten håla i USA.

Stort plus också för alla inflikade serieteckningar med skojiga bildtexter.

Läs och gå med i fan-klubben är nu mitt råd till alla som ännu inte tagit steget!

/Fan-klubbs-Johanna

1 Response to “Mitt absolut sanna liv som läsare av en HALVTIDSINDIAN-bok”


  1. 1 Sofia 6, augusti, 2010 kl. 5:12 e m

    Vad roligt att du också gillade Halvtidsindianen! Kanske ska vi göra t-shirts till fan-klubben och ha på oss?

    Blir sugen på att läsa om boken. Får bli under hösten någongång.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Flaskposten på Facebook


