Läst i sommar…

Nu är det några futtiga dagar kvar på min semester. De här dagarna tänker jag ägna åt utflykter, träffa vänner och säkert läsa ett och annat i en lovande ungdomsbok jag började på idag: Exchange av Paul Magrs. Under de senaste två veckorna har jag mest läst vuxenböcker med två undantag.

Vågar jag verkligen skriva vilken författare jag läst ytterligare en bok av? Sarah Dessen såklart. Den här sommaren har i min bokvärld till stor del tillhört Sarahs böcker.

På en sex timmar lång bussresa fick Just listen göra mig sällskap. Vilket sällskap! Kan jag skriva ytterligare positiva saker om Sarahs böcker jag inte redan skrivit? Vet inte. Just listen tyckte jag i vilket fall väldigt bra om.

Här fick jag träffa den snygga och utåt sett lyckade Annabel som har allt. På Sarahs hemsida går det att läsa att när hon skrev Just listen ville hon gräva bakom ytan på en populär, snygg tjej som har de bästa och coolaste kompisarna och som alla killar vill vara tillsammans med. Vad finns då bakom ytan? Ja, inte är allt perfekt utan där finns ensamhet, rädsla, familjebekymmer och falska rykten.

Timmarna på bussen flög nästan fram i Annabels sällskap. Det här var bra!

Det kanske blir mer Sarah här på bloggen för jag sitter och väntar på bokpaket med fyra av hennes andra böcker. Vill att de ska komma nu!

Det andra undantaget från vuxenböckerna jag läste är Ingelin Angerborns spännande bok För alltid…

Här är det sommarlov och Nora ska bo två månader ute på landet hos Vera, mammans goda vän som ägnar dagarna åt att måla tavlor. Redan på bussresan till Vera börjar det hända skumma saker, Nora får ett obegripligt sms från en okänd person. Sms:en fortsätter sedan komma med jämna mellanrum. Lägg här till ett flertal obegripliga saker: föremål som byter plats, ett oförklarligt fotografi i Noras mobil som hon inte tagit och så ett mystiskt ödehus.

För alltid… läste jag ut en sen kväll när jag gått och lagt mig. När jag läst klart boken var klockan över ett och jag fick läsa lite i ett roligt seriealbum för att kunna sova. Bitvis var det verkligen läskigt!

Däremot förstod jag inte riktigt kopplingen mellan det oförklarliga och Nora. Eller… jag förstod kopplingen men tyckte det hela fick ett lite hastigt slut. Spännande var det i alla fall!

/Sofia

ps. Om någon är nyfiken på vilka vuxenböcker jag läst är det:  Something rotten av Jasper Fforde (mycket bra), Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafon (spännande!), Halva liv av Mats Strandberg (okej), No och jag av Delphine de Vigan (tyckte mycket om!). Sen började jag läsa Stolthet och fördom och zombier av Jane Austen/Seth Grahame-Smith men gillade inte…

10 Responses to “Läst i sommar…”


  1. 1 Johanna L 10, augusti, 2010 kl. 8:40 e m

    Du, jag känner samma om Dessen, KAN jag prata mer om henne eller spyr folk då? Alternativt tror att jag fått bra betalt av hennes agent eller något sånt. Men det finns ju så mycket att säga… och så många bra böcker (tur!!) att läsa.

  2. 2 Sofia 11, augusti, 2010 kl. 8:46 f m

    Hurra för att fler är besatta (?) av Dessens böcker! Då vet jag i alla fall att en person inte tycker det är jobbigt om jag skriver mer om Dessen : )

    Verkligen tur att SD är så produktiv! Och ja, det finns massor att fundera på kring hennes böcker.

  3. 3 Johanna 11, augusti, 2010 kl. 10:06 f m

    Och jag säger bara ÅH du läser Exchange, den är något för varje bokälskare :)!
    Och Angerborns bok var perfekt sommarlovsmystik tyckte jag, skulle passa som sommarlovsföljetong…

  4. 4 Sofia 13, augusti, 2010 kl. 9:47 f m

    jag har läst klart Exchange nu! Finfin bok som det kommer en Flaskpost på inom kort.

    Håller med om Angerborns bok som radioföljetong. Du får skriva till SR och tipsa!

  5. 5 Ida 16, augusti, 2010 kl. 10:45 f m

    Tips: Angerborns senaste, Sorgfjäril, är också riktigt läsvärd och tokkuslig emellanåt.

  6. 6 FlaskpostenSofia 16, augusti, 2010 kl. 3:30 e m

    ja! den har jag tänkt läsa, bra att du påminde mig.

  7. 7 lena kjersén edman 1, september, 2010 kl. 8:20 f m

    Sommarens – förmodligen årets – bästa ungdomsroman läste jag i går på en klippa vid Mälaren.
    URSÄKTA ATT MAN VILL BLI ÄLSKAD
    av Johanna Thydell.

    Vilken humor! Vilken språkkänsla! Vilken imponerande psykologisk talang!
    Boken om Nora Jonasson är en otrolig humörhöjare för alla läsare över 13 år som inte nöjer sig med Denise Rudbergs hjältinnor.
    Läs den, låna ut den! Njut, skratta, citera och tänk tillsammans!

    Våra svenska ungdomsboksstjärnor Gunnel Beckman, Maud Reuterswärd, Peter Pohl, Mats Wahl, Ulf Stark,Per Nilsson, Katarina Kieri har verkligen fått en värdig efterföljare
    i JOHANNA THYDELL!

  8. 8 Sofia 1, september, 2010 kl. 9:15 e m

    Jag har redan läst den. Rec. kommer nog så småningom men efter den 20/9 som enligt förlaget är rec. dag.

  9. 9 lena kjersén edman 2, september, 2010 kl. 8:41 f m

    Ja, 20/9 kan vi brista ut ordentligt i recensioner -tills dess får vi bara humma….
    (Humma är alltid tillåtet, det gillar alla förlag.)
    Tänk att, som Joanna Thydell, våga skriva om ämnet: Vårt behov av bekräftelse!
    Just nu skrattar jag så jag gråter åt bokens alla ”Nordiska ordspråk”.

    Det är underbart med en ungdomsroman som är så språkligt djärv som denna, särskilt efter det att Nina Schottenius i DN 1/9 skriver nedsättande om språket i ungdomsböcker (apropå att hon inte är värst förtjust i Mian Lodalens nya roman):
    ”Jag undrar varför den ges ut för en vuxen publik? Den är en ungdomsbok snarare än en vuxenbok.”

  10. 10 lena kjersén edman 9, september, 2010 kl. 8:17 f m

    Det ÄR fortfarande sommar!Utomhusläsommar (eller Brittsommar)!
    Jag går i SOLAN! Där får man läsa!

    Jag trodde att jag visste vilka som var årets bästa svenska ungdomsböcker då jag redan har njutit av Mikael Niemis och Johanna Thydells mästerverk.
    Men på solklippan igår morse läste jag SYNVILLA av debutanten Karina Berg Johansson- en fängslande berättelse om en skolresa till Gotland
    Förstod då att den isande boken kommer jag att bokprata mig svettig om i höst.
    Och skriva om när det blir recensionsdatum.
    Ingen som jag möter ska ha en chans att missa ”Synvilla”!

    Sommarens bilderbok –
    en LÖÖFare!
    I förrgår kväll bokpratade jag för en massa förskollärare på Dieselverkstaden i Nacka om nya och gamla böcker.
    Vi kved av skratt åt bilden av danstävlingen på en stenåldersplanet i PELLE PÅ PLANETEN.
    Gudrun Schyman är i sitt essa – och det är också Janne Lööf.
    Alltid!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


