Att läsa ut böcker

Att läsa är i de bästa stunderna, de med de skönaste eller intressantaste böckerna och helst tillsammans med en känsla av obegränsat med tid, en av mina absoluta favoritsysselsättningar. Ingen hemlighet eller ett speciellt ovanligt, udda intresse alls. Men ett helt underbart sådant om du frågar mig.

Däremot tycker jag INTE direkt om att läsa ut böcker. Ah, eller det gör jag ju absolut på ett sätt: hurra jag har läst en jättebra bok och nu kan jag gå vidare in i och eller äntligen börja i någon av alla andra böcker som jag längtat efter, varit nyfiken på och haft på vajande hög.

Men jag tycker inte så särskilt mycket om känslan just precis när man läst ut en bok.

Den känslan är för mig nästan alltid fylld av något eller flera av följande: saknad, tomhet, begär efter mer, snopenhet, irritation eller förvirringen när man måste vänja sig in i den vanliga verkligheten utan bokens personer eller värld igen. Det går ju såklart att läsa om boken om man vill tillbaka, men det gör jag sällan, i alla fall inte enbart i syfte att träda in i den världen igen. Däremot kan det hända att jag köper böcker jag läst just för att försöka garantera mig själv den möjligheten. Dörrarna ska liksom gärna finnas så nära till hands som i min egen bokhylla!

Känslan av att läsa UT böcker kan alltså vara ganska jobbig. Såklart särskilt när det är böcker som sugit tag i en. Just nu har jag rätt svår separationsångest både ifrån Vildrussen och Mycket mer än så, och det sämsta med det är att det känns så svårt att komma in i andra böcker när man/jag är i det här bok-blues-tillståndet. Jag brukar försöka förebygga det hela genom att alltid läsa i en massa böcker parallellt. Det är en lösning som sällan fungerar ultimat, men som ändå gör att man slipper kliva in i något helt nytt när man är så där oemottaglig, men ändå fruktansvärt lässsugen – en ganska svår kombination som jag ofta kan hamna i av den här och andra anledningar.

Nu när jag sitter här och utläsningsfilosoferar slår det mig att min identitet som snigelläsare kanske inte bara har med min läsavkodningshastighet att göra. Jag har ju ofta bokmärken i böcker evighetslänge och gör ibland så lååånga läsluckor mitt i böcker utan att de är särskilt dåliga. Till exempel är jag faktiskt ganska såld på Tystnad, tagning av Michelle Magorian som jag inte läst i på en massa månader.  

Jag kanske helt enkelt inte vill att det ska ta slut.

Däremot är jag notorisk utläsare, det vill säga jag läser ut nästan alla böcker jag en gång satt mitt bokmärke i. Det är bara att det att det kan dröja, ovisst hur länge…

Nu ska jag cykla och bada, kanske i sällskap med någon av mina bokmärkesböcker!

/Johanna

4 Responses to “Att läsa ut böcker”


  1. 1 Sofia 16, augusti, 2010 kl. 7:23 e m

    vilken tur att Dessen har skrivit flera bra böcker : ) när du läst klart TTAF får du ge dig i kasst med någon av de andra. Jag kan göra en lista och rangordna dem om du vill.

    Jättefint inlägg! Jag kan känna igen det där med att inte vilja att en bok ska ta slut. Ibland när jag läst en riktigt bra bok kan jag nästan bli lite stressad över att försöka hitta en lika bra. Ibland lyckas det, ibland inte.

  2. 2 Johanna 16, augusti, 2010 kl. 8:01 e m

    JA åh, jag vill jättegärna ha en rangordningslista med Dessenböcker, kul!

  3. 3 Sofia 16, augusti, 2010 kl. 8:39 e m

    då kommer det en när jag läst alla böckerna!

  4. 4 Johanna 17, augusti, 2010 kl. 1:02 e m

    Det ser jag fram emot!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


