Frost.

I sitt inlägg Att läsa ut böcker skriver Johanna att hon har svårt för att avsluta böcker av olika anledningar. En bok jag hade svårigheter att avsluta var Frost av Maggie Stiefvater. Men det var inte för att jag inte ville att den skulle ta slut. För det ville jag! Mina avslutningssvårigheter berodde på att jag tyckte boken var något så otroligt seg och tråkig.

Jag tog mig till ungefär hälften av boken sen tog det stopp. Några veckor gick och jag läste andra böcker. Men eftersom jag har svårt för att strunta i att läsa ut en bok återupptog jag läsningen och fortsatte.

Då tyckte jag att den blev någorlunda bättre. Men bara lite.

Jag kunde helt enkelt inte engagera mig i kärlekshistorien mellan Grace och Sam. Handlingen: Sam är varulv som skiftar och blir en varg på vintern/när det är kallt. När Grace var liten blev hon attackerad av vargarna men räddad av Sam. Nu har de ett band som knyter ihop dem och när de äntligen träffas som människor båda två är det sista sommaren Sam kommer vara människa innan han blir varg för gott.

Det låter spännande men… nej. Det här funkade inte för mig.

Sen satt jag och irriterade mig på att Grace inte föreslog att Sam (och hon) skulle flytta till ett ställe där det är varmt året runt så han inte behöver förvandlas till varg. Grace verkade inte ens tänka på den lösningen. Det gjorde dock bokens främsta behållning, den småbitchiga Isabel,  men först i slutet av boken. Tyvärr fanns det såklart en twist som gjorde att det inte var någon idé att flytta. Så Grace och Sam gick kvar och leeeeed och hade prooobleeeem i en bok med ett språk som för mig var som en seg sörja det knappt gick att ta sig igenom.

Nu vet jag att boken gått hem hos många läsare. Så det är väl där som med det mesta. Smaken är som baken – delad.

Ett väldigt fint omslag har Frost i alla fall.

författarens hemsida ser jag att det finns en del två. Den ska jag inte läsa.

Vill du läsa Johannas inlägg om att läsa ut böcker kan du klicka här.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


