How to deal

Hej. Jag har sett en film nu. Baserad på två böcker av en viss författare som jag tjatat om väldigt mycket i sommar och kommer fortsätta tjata om lite till i några inlägg.

Filmen: How to deal. Baserad på böckerna Someone like you och That summer av Sarah Dessen. Jag har än så länge bara läst That summer och det är den av Sarahs böcker jag tyckt minst bra om.

Handlingen de tagit från That summer är igenkänningsbar men kraftigt förkortad. Handlingen från Someone like you vet jag inte hur väl den överensstämmer med boken (har inte läst den boken än..). Filmens huvudperson Halley har problem med att lita på killar. Upp dyker då (såklart) snygga och lite kluriga Macon. Vid sidan av det dör Halleys bästa vän Scarletts kille och tillika Macons bästa vän, Michael. Några veckor senare upptäcker Scarlett att hon är gravid.

Hemma är det problem med skilsmässa, Halleys mamma deppar medan pappan gifter om sig med en bimbo. Samtidigt planerar Halleys egoistiska storasyster sitt eget bröllop.

Mycket att hantera för Halley med andra ord!

Ja, jisses. Det kändes ibland som om det var 1000 olika handlingar vilket förde filmen snabbt framåt. Men tyvärr räckte det inte. Filmen skrapar bara lite på ytan och dyker aldrig djupare ner vilket jag tror den hade kunnat gjort om ”de” valt att ta bort någon handling. Mer fokus hade varit önskvärt!

Halley spelas av Mandy Moore som gör ett helt okej jobb. Men det är något som gör att jag har svårt för henne. Hennes mamma spelas däremot av underbara Allison Janney. Är du nyfiken på resten av rollistan kan du titta här.

Sarah Dessen har själv skrivit ganska mycket om filmen på sin hemsida.

How to deal får två (kanske två och en halv) flaskpost av fem.

/Sofia

3 Responses to “How to deal”


  1. 1 Clarisa 17, augusti, 2010 kl. 8:55 e m

    Jag blev också besviken på Frost. Jag tappade intresset ganska fort när vargen blev en vanlig kille. Hade annars ganska höga förväntningar på den, jag tänkte att den kanske skulle kunna vara en ny Twilight!

  2. 2 Clarisa 17, augusti, 2010 kl. 8:57 e m

    Nu blev det lite pinsamt, min kommentar hamnade helt fel!

  3. 3 Sofia 17, augusti, 2010 kl. 9:04 e m

    Asch det gör ingenting!

    Jag hade också höga förväntningar, kanske var det lite det som satte käppar i hjulet för boken. Men nej som du säger intresset tappades ganska snabbt… Tänkte också det där om en ny Twilight men icke.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


