En bok om bokälskare för bokälskare

Om man tycker om att läsa böcker måste man läsa Exchange”.

Det sa min med-flaskpostare Johanna till mig när vi pratade om att jag precis börjat läsa Exchange av Paul Magrs. Jag kan inte annat än att hålla med.

I Exchange hamnar nyligen föräldralösa Simon tillsammans med sin mormor i en fantastisk bokaffär. Affären är full av böcker som inte finns någon annanstans och det är egentligen ingen affär utan en bytesverksamhet. För en liten summa får besökarna välja böcker och nästa gång de kommer lämnas böckerna tillbaka och nya får följa med hem.

Besöken i butiken utmynnar för både Simon och hans mormor i omvälvande händelser. Nutid och dåtid vävs ihop. Simon lär känna butiksassistenten Kelly som i mångt och mycket lär Simon att hantera en vardag i vilken han är ensam och utstött. Mormor hittar en bok skriven av en barndomskamrat som handlar om henne och det leder också till en rad oförutsägbara händelser…

Hemma sitter sura morfar som hatar böcker och inte alls kan förstå den kärlek Simon och hans mormor har till dessa ”livlösa ting”. Det hela slutar med att morfar gör något alldeles förskräckligt.

En underbar bok om läsning, böcker, vänskap och identitet. Låter det som en pretentiös beskrivning? Kanske lite men jag blev helt uppslukad och fascinerad av Exchange.

Måste också lägga till att den är så brittisk i sitt språk att det doftar te och scones från sidorna.

När kommer en svensk översättning?

Paul Magrs hemsida hittar du här.

/Sofia

2 Responses to “En bok om bokälskare för bokälskare”


  1. 1 Johanna 18, augusti, 2010 kl. 8:45 e m

    Oh lovely Sofia!
    Så, precis så, tycker jag också om den här boken som får en att bli inspirerad i allt som hör till bokälskandets ädla konst :)! Ja nu har jag visst sagt det igen. Hursomhelst doftar te och scones om sidorna var läsningskänslan på pricken!

  2. 2 Sofia 19, augusti, 2010 kl. 8:00 e m

    Det tål att sägas många gånger!

    Nu blev jag nästan lite sugen på te och scones : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


