Hej hej Mehmet, Luna och Gunna!

Här kommer fjärde delen i Gunna Grähs Hej hej-serie: Mehmet och lilla Luna. Jag som läsare beger mig till en stad någonstans i Sverige och får följa hur Luna leker med sin röda boll på gatan och hur Luna inte ser att Mehmet kommer i sin lastbil fullastad med frukt.

Det är så här nära (tänk några centimeter) från att Mehmet kör på Luna. Dramatik! Arg blir han och Luna blir ledsen. Men allt slutar bra, Mehmet blev egentligen mest rädd och då blev han också arg. Tillsammans plockar de ihop utspilld frukt och Luna hittar sin boll och fortsätter leka.

För mig växer Gunnas Hej hej-böcker för varje läsning. Hennes kantiga bilder har jag lite svårt att ta till mig vid en första genombläddring. Men ju mer jag tittar och tittar och hittar detaljer desto bättre tycker jag om hennes socialrealistiska berättelser. Det var samma sak med de tidigare tre delarna som med Mehmet och lilla Luna. Gunna visar upp en värld i sina böcker som inte så ofta får plats bland bilderböckernas sidor. Det behövs.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


