Res i tiden med Ramona och Theo

Ibland brukar jag, som säkert många andra, fantisera om att resa i tiden. Vilken tid skulle vara den ultimata att besöka om det bara går att välja en? Eller är det snarare en specifik händelse som ska besökas? Mina egna önskemål har varierat mellan bland annat amerikanska södern på 1860-talet, Woodstockfestivalen 1969, England ca 1810 (Hej Jane Austen) och Tudor-tiden i England.

Några som reser i tiden är Theo och Ramona i böckerna av Kim Kimselius. Tillsammans med dem har jag färdats till Paris 1789, till faraonernas Egypten, till Pompeji strax innan vulkanen Vesuvius utbrott och flera andra spännande ställen i historien. Nu har det blivit två resor till. Fast den första är egentligen ingen tidsresa.

I Theos Pompeji får vi träffa Theo och lära känna honom så som hans liv var innan han träffade Ramona. För dig som inte har läst första boken Tillbaka till Pompeji kan jag berätta att det är där allt startar i och med att Ramona reser i tiden från nutid till år 79. Ramona och Theo lär där känna varandra och det leder till alla andra böckernas spännande äventyr.

Nu är det alltså dags för Theo att berätta om sitt liv innan Ramona. Jag är själv intresserad av Pompeji och fascinerad av stadens öde så den här boken var en guldgruva att läsa för att också lära. Kim är bra på att väva ihop fakta med fiktion och det blir aldrig en död stund.

Även om jag vet hur det kommer gå för Pompeji och för Theo är det ändå spännande att se vad som händer. När jag slog igen pärmarna var jag sugen på att läsa Tillbaka till Pompeji igen bara för att återigen se hur de klarar sig.

Nu blev det inte Tillbaka till Pompeji som stod härnäst på läslistan utan Boudicas strid mot Romarna – ytterligare en ny bok av Kim.

Boudica – vem? kanske du tänker. Det tänkte i alla fall jag. Boudica visar sig vara en drottning som levde i nuvarande Storbritannien år 61. Hennes by blev ödelagd av romarna under en hemsk massaker. Boudica bestämmer sig för att hämnas och det är mitt i allt det här som Theo och Ramona hamnar. Som det händer i flera av Kims böcker kommer Theo och Ramona ifrån varandra och det blir inte bara en kamp att överleva, de måste också försöka hitta varandra och ta sig tillbaka till nutid.

Kim skriver levande och i Boudicas strid mot Romarna är det några riktigt otäcka och blodiga scener som avhandlas – hu.

Så, är du intresserad av historia ska du läsa Kims böcker. Är du ”bara” ute efter ett spännande äventyr – ja, då kan du läsa Kims böcker.

/Sofia

2 Responses to “Res i tiden med Ramona och Theo”


  1. 1 Kim M Kimselius 25, augusti, 2010 kl. 8:19 f m

    Tack för dina otroligt fina recensioner av mina böcker. Blir jätteglad. Bamsekram från den mycket glada författaren Kim M. Kimselius.

  2. 2 Sofia 31, augusti, 2010 kl. 7:37 e m

    Varsågod! Kul att du tittar in här.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


