Sarah Dessen-land

Rubys mamma har stuckit hemifrån utan ett ord. Kvar hemma är Ruby som tar det hela ganska lugnt, hon tycker hon har läget under kontroll. Det tycker dock inte hennes hyresvärdpar utan de anmäler situationen till socialen.

Det här är upptakten i Lock and key av Sarah Dessen. Ruby hämtas av sin syster Cora och dennes man Jamie och får flytta hem till dem i ett hus som är raka motsatsen till det hon bodde i med sin mamma. Mammans hus: litet, slitet, misär. Coras hus: stort, flott, rikt. Ruby och Cora har inte träffats på över tio år vilket Ruby anklagar Cora för. I grannhuset bor genomtrevliga och populära Nate som verkar vilja vara Rubys vän. Ruby vill dock inte ha några nya vänner, varken i grannhuset eller i den privata snobbskolan hon måste börja i.

Slut på beskrivning av handlingen.

Som i de andra Dessen-böckerna jag läst pendlar berättarjaget mellan nu och då. Jag får som läsare ta del av, i det här fallet Rubys, innersta tankar och insikter om att hennes liv inte varit som hon trott. Människor har inte varit det hon trott och hon själv är inte heller som hon tror.

Lock and key är återigen en fin och fantastisk bok om en tonårstjejs liv av Dessen.

När jag funderar på vad det egentligen som gör att jag utan problem kan läsa Dessen-bok efter Dessen-bok så tror jag det bland annat är därför att alla personerna är så mänskliga och levande.

En annan sak jag verkligen tycker om är att alla böckerna (mer eller mindre) utspelar sig i samma stad. Sarah Dessen har byggt upp en hel värld kring Lakeview och i böckerna nämns personer eller händelser som hennes andra böcker handlar om. I Lock and key lyssnar Ruby på radion där en tjej som heter Annabel pratar. Annabel i sin tur är huvudpersonen i Just listen som jag bloggat om tidigare.

Det finns massor av sådana här kopplingar vilket gör att jag insett att jag vill läsa alla böckerna igen när jag är klar med dem bara för att spana efter referenser.

Här hittade jag ett diskussionsforum i Sarah-land som tar upp en hel rad med referenser.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


