Remy + Dexter = ?

Har Sarah Dessen skrivit någon bok som är tråkig, dålig och oengagerande? Nja, jag kan inte riktigt uttala mig i frågan för än så länge har jag två Sarah-böcker kvar att läsa. Den ena, The truth about forever, har jag börjat i och än så länge är jag inte besviken. Sist ut i raden blir Keeping the moon. Men det får bli ett annat inlägg.

Nu handlar det om Remy, tjejen som hellre förekommer än låter sig förekommas då det kommer till relationer. Hon har haft en rad pojkvänner men alltid gjort slut när det börjar bli lite för seriöst. Varför? Hon är övertygad om att relationer inte fungerar – någonsin. På när håll har hon bevittnat sin mammas fyra äktenskap som alla kraschat. I This lullaby är det dags för giftermål nr 5.

I This lullaby är temat kärlek och att våga tro på sig själv och sin partner. Det handlar om att våga ta sats och hoppa utan att veta hur det slutar. Blir det en smäll eller en mjuk landning?

Det handlar inte bara om Remy och Dexter, som hon träffar och som är av åsikten att de två hör ihop på ett ödesbestämt sätt (gissa vad Remy tycker om det?), utan även om hennes mammas nya äktenskap, om bästa vännen Lissas sorg efter att hon blivit dumpad och inte minst om Remys bror Chris och flickvän. Chris har tidigare varit helt inne på Remys linje att kärlek suger och att relationer är ett otyg som ska kvävas i sin linda. Helt plötsligt gör han tvärtom och Remy kan inte förstå hur eller varför.

Jag sträckläser alla Dessens böcker, så också den här. Det är bra. Det är tänkvärt. Det är uppslukande. Det är Dessen.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


