Den här boken har gjort mig sugen på spagetti sedan 1980

Boken som alltid gör mig hungrig är Nu ska här bli andra bullar av Gunilla Hansson. Det var en av mina absoluta favoritböcker som liten och jag tycker fortfarande om historien om Nina, mamma Helena och morfar. Samt katten Korven inte att förglömma!

Det börjar mysigt. Nina och Helena läser recept på goda bullar i tidningen och bestämmer sig för att baka. Men allt går fel! Brödet bränns och Nina vispar smet så det skvätter i hela köket. Den mysiga och glada bakstämningen blir snart utbytt mot gräl. Nina får nog och ringer morfar.

<–Nina och Helena medan stämningen fortfarande var god.

Morfar föreslår att han och Nina ska ta en promenad och det gör de. Förbi leksaksaffären där snälla morfar köper en dyr leksaksspis fast han inte har råd. En leksaksspis som sen Nina förvandlar till ett bord.

När jag var liten och läste boken tyckte jag alltid det var så jobbigt när hon förstör spisen…

Men jag var alltid lika fascinerad av när Nina sen förvandlar spisen till ett hus till tygkatten Korven.

Korven är så söt!

Medan Nina har förvandlat spisen till ett hus har morfar tagit en tupplur. När han vaknar är det dags att laga mat. Spagetti och köttbullar blir det och jag minns att jag var helt fascinerad av de enkla scenerna när Nina rullar köttbullar och morfar kokar spagetti. För jag visste också att matlagningen ledde fram till den finaste bilden.

Nina och morfar äter middag tillsammans och nu använder jag ordet mysigt igen. Men mysigt är vad de har det!

Den här bilderboken har hög igenkänningsfaktor för alla som någon gång blivit ledsna och besvikna (Nina och Helenas misslyckade brödbak) men som har en fin morfar (eller mormor/farmor/farfar) att ringa och få tröst hos.

Gunilla Hanssons bilder är fantastiskt detaljrika och det går att titta länge på varje bild. Hela tiden upptäcker jag något nytt.

Sen tycker jag mycket om det lite sorgsna drag som finns hos morfar och som förstärks när Nina tittar på en bild av sin döda mormor.

Tänk om Nu ska här bli andra bullar kunde komma i nytryck! För trots att den har 30 år på nacken håller den rakt igenom även idag.

/Sofia

12 Responses to “Den här boken har gjort mig sugen på spagetti sedan 1980”


  1. 1 Ika 3, september, 2010 kl. 8:20 f m

    Åh, den här minns jag också. Tyckte så mycket om alla Gunilla Hanssons böcker när jag var barn, var alldeles förälskad i de fina illustrationerna.

  2. 2 Johanna 3, september, 2010 kl. 11:46 f m

    Vilken nostalgitripp! Jag älskade också den här boken och just den där förvandlingen av leksaksspisen har jag för mig att jag försökte mig på 🙂

  3. 3 Sofia 3, september, 2010 kl. 7:55 e m

    vad roligt att ni också minns och gillar Bullar-boken! Gunilla Hansson har gjort massor av fina och bra böcker. Nu blir jag sugen på att läsa om flera av dem.

    Nämen Johanna har du pajat en spis : ) eller förlåt, jag menar såklart byggt om den till ett bord.

  4. 4 Ida 7, september, 2010 kl. 9:24 f m

    Oj, den här hade jag glömt! Nu reserverad ur magasinet – ska bli ett härligt återseende!

  5. 5 FlaskpostenSofia 7, september, 2010 kl. 10:14 f m

    ja! Då har du en fin stund framför dig.

  6. 6 Ida 8, september, 2010 kl. 1:27 e m

    Nu har jag läst! Och håller med, den borde absolut ges ut igen.

  7. 7 Sofia 8, september, 2010 kl. 1:31 e m

    Då är vi två! Säkert är det många fler som skulle vilja att den kom ut igen.

  8. 8 Sofia 8, september, 2010 kl. 1:32 e m

    och visst är det sorgligt när morfar räknar pengarna i leksaksaffären. och när han går och lägger sig för att vila…

  9. 9 Henrik H 15, oktober, 2010 kl. 11:03 e m

    wow, vad kul! Jag har gått ett tag och funderat på vad boken som jag läste som barn kan ha hetat och sökte på ”bok morfar köper en leksaksspis” och vips så har jag hittat hit och fått reda på både vad boken heter och vem författaren är! Måste leta reda på den, för den vill jag defenetivt att min dotter ska få läsa.
    Tack!
    Hälsningar Henrik

  10. 10 Sofia 16, oktober, 2010 kl. 7:29 e m

    Hej Henrik! Vad roligt att du hamnade här och fick svar på din fråga! Boken borde gå att få tag på något bibliotek (hoppas jag). Den är verkligen jättefin!

  11. 11 Sofi 15, november, 2010 kl. 9:57 e m

    Åh vad roligt att du hade lagt ut bilder!
    Som jag saknar boken nu.
    Jag hade den när jag var liten och än i dag tänker jag på Katten Kroven (som jag nu även kallar min lille kisse här hemma).
    Var tvungen att ringa och fråga mamma om boken fanns kvar. Underbara Gunilla Hansson!

    Minns även ‘Godnatt har jag sagt’ och ‘Skratta lagom, sa farmor’, eller vad den nu kan tänkas heta.
    Men åh, denna är helt klart bäst.
    Som du skriver: Det gör lite ont i mig när knappen gick sönder på spisen..^^

    Tack för bilderna och det bra inlägget!!

    /Sofi H

  12. 12 Sofia 16, november, 2010 kl. 7:14 e m

    Hej Sofi! Tack själv för fint beröm! Det blir jag glad för.

    Boken är verkligen helt fantastisk. Nu måste jag nog titta i den igen : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


