Fest för en av höstens bästa böcker

Ikväll har jag varit och minglat på en fest för en av höstens bästa böcker: Ursäkta att man vill bli lite älskad av Johanna Thydell.

Johanna slog igenom med dunder och brak för några år sedan. Den gången hette boken I taket lyser stjärnorna. Efter ”tvåan” Det fattas en tärning är det dags för Thydells trea.

Jag ska inte skriva så mycket om boken i det här inlägget, det får bli mer en annan dag. Men jag kan berätta det här: när jag läste Ursäkta att man vill bli lite älskad åkte jag tåg tur och retur Stockholm – Borås. Boken slukades och resan var över på ett kick.

Skrattade högt gjorde jag flera gånger och det är inte vanligt när det gäller läsning av ungdomsböcker.

Ikväll passade jag såklart på att fråga Johanna om hon ville skriva en hälsning till Flaskposten———————————->

Vi hann också prata lite om boken men som sagt.

Mer om den senare.


Johanna Thydell själv utanför festlokalen.

Missa inte Johannas hemsida och att där kolla in hennes författarskola.

/För Flaskposten i minglet-Sofia


4 Responses to “Fest för en av höstens bästa böcker”


  1. 1 Johanna 16, september, 2010 kl. 7:56 f m

    Härligt det ser ut med de där turkosa bokhögarna – fyllda av denna lovely, språksprakbok 🙂

  2. 2 lena kjersén edman 16, september, 2010 kl. 9:31 f m

    Vilket ungdomsbokår 2010!!!!

    Johanna Thydells och Gunnar Ardelius och Mikael Niemis nya böcker är de tre (har jag glömt någon?) som litterärt är mer intressanta än de andra som jag har läst.
    Litterära käftsmällar!

    Och då har ändå både Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck, Ulrika Lidbo, Gull Åkerblom, Maria Turtschaninoff – för att inte tala om den skickliga debutanten Karina Berg Johansson – skrivit skickliga sträckläsningsböcker.

    Och jag är MYCKET nyfiken på den bok som jag ännu inte har läst.
    ”Här ligger jag och blöder” av Jenny Jägerblad.

    Om Jenny Jägerblads bok är i Augustpris-klass vet jag alltså ännu inte.
    Men det är ”Ursäkta att man vill bli litet älskad”, ” Bara kärlek kan krossa ditt hjärta” och ”Skjut apelsinen”.
    Och eftersom både Johanna Thydell och Mikael Niemi redan har fått Augustpris (det kan man i och för sig få flera gånget), så,,,,

    Om nu inte Jenny Jägerblads nya bok är den största språkliga käftsmällen förstås!

  3. 3 Sofia 16, september, 2010 kl. 10:41 f m

    Visst är det ett fint ungdomsboksår! Jennys bok fick jag i min hand igår, är mycket nyfiken på den.

    Har dock STORA bokhögar med böcker som vill bli lästa så jag får läsa den när det finns utrymme : )

  4. 4 lena kjersén edman 20, september, 2010 kl. 4:59 e m

    Hångleri, hånglera!
    För mig är detta alltså årets hittills bästa ungdomsroman (i konkurrens med de nya u-böckerna av Jenny Jägerfeld (den är också fantastisk!), Mikael Niemi, Gunnar Ardelius och debutanten Carina Berg Johansson.)

    Jag tänker på Stig Dagermans ”Vårt behov av tröst” och de många ungdomsböckernas (lika mycket inom fantasy som inom reality) alltför vanliga ”Vårt behov av parkärlek” –

    och så kommer denna Johanna Thydells stilbriljanta bok med temat:
    VÅRT BEHOV AV BEKRÄFTELSE.

    Så efterlängtat (fast jag inte visste det innan läsningen) och så originellt!
    Och – för ovanlighetetens skull – så kul berättat!

    De nordiska ordspråken! Va!
    Ursäkta, men detta ÄR Augustprisklass!

    lena kjersén edman


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


