ORDSTORM svår att låta bli ATT ÄLSKA

Ursäkta min bitterhet. Men det är måndag.

 

Dånar ner i golvet.

 

Jag avlider långsamt.

Nej, jag kommenterar inte valet och ”vad katten släpade in” där… 

Nej, nej,  jag citerar istället lite valfritt ur Johanna Thydells helt gnistrande girlpowerbok – Ursäkta att man vill bli lite älskad – som ni ser här intill uppallrad på hedersplats bland bästa kuddarna i läshörnan.

Och vad är det då som gnistrar så?

Kanske inte precis Nora Jonassons ”fantastiska liv” som vi blir välkomnade till i inledningen av boken. Det är vanligt-vanligt utan varken skärsår eller för den delen så mycket glimmer av kompisen Lisas ”underbar-och-älskad-av-alla”-status. Nora staplar istället på sig misslyckanden och smärre relationskatastrofer i både kill- och kompissvängen mellan de turkosa bokpärmarna i sina försök att bli lite pojkvänsälskad.

MEN: de där tankeskruvarna där hon vrider och vänder på sin värld intill allt mellan totalt medryckande känslorus och bistraste ORDSTORMANDE humor till ältandets mörka återvändsgränder. Allt det. De ordvändningar och drastiska ”noriska ordspråk” som Johanna Thydell har gett henne. Det är gnister det!

Och att det sen dessutom har kilats in protesttankar mot sånt som att de – Nora och Lisa, och en massa andra tjejer gjorde sånt som, satt vid sidan av rampen och glodde beundrande på halvdantåkande killar med ”bara skejtboardar i huvudet” – ”vad hände med våra egna grejer liksom?”, gör att jag slår ihop boken ordupplivad OCH med nytt friskt hopp om livet!

/Johanna

Ps. 1. Är självklart inte ensam om att digga! Sofia har ju till exempel redan hintat om hur hon både skrattat högt och fått en tågresa att svischa förbi i denna boks sällskap. Ds. 1

Ps. 2. Kan bara inte motstå eller låta bli att älska händelser ur Noras liv när de presenteras i meningar som den här 

virvlade runt på dansgolvet vild och leopardig och sjöng med helt fel i texterna, en uppvisning i att ha kul, en uppvisning i att klara sig UTAN ER!

Ds. 2

2 Responses to “ORDSTORM svår att låta bli ATT ÄLSKA”


  1. 1 lena kjersén edman 21, september, 2010 kl. 7:37 f m

    Jag tänker på Stig Dagermans underbara
    ”Vårt behov av tröst”

    och de många ungdomsböckernas (lika mycket inom fantasy som inom reality) alltför vanliga
    ”Vårt behov av parkärlek” –

    och så kommer nu denna Johanna Thydells stilbriljanta ungdomsbok med temat:
    VÅRT BEHOV AV BEKRÄFTELSE.

  2. 2 Sofia 21, september, 2010 kl. 9:53 e m

    ja som sagt. Jag tyckte otroligt mycket om att läsa den här fina boken. Jag gillade verkligen att fokus ligger så mycket på Noras relation med Lisa och att det får handla om vänskap samt att längta efter att synas och få vara någon.

    och äntligen kommer det en ungdomsbok som också är rolig! Det hurrar jag lite extra mycket över.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


