Varför inte EMILIA Wern?

Nu har jag läst min första bok i deckarserien Emil Wern detektiv av Anna Jansson. Den hette Silverskatten och den var klurig, rolig och intressant med spännande fakta om Visby och fornfyndGotland.

Men, det finns ett MEN – jag kan inte låta bli att tycka att det är lite tradigt. Ännu en detektivserie bland kapitelböckerna med en kille som är ”huvuddetektiv”. Vi har ju redan Kalle Skavank och Megakillen och sådär.

Mitt betyg hade i alla fall blivit ett snäpp högre om det hade varit en cool detektivtjej i huvudrollen för omväxlings skull, typ Emilia Wern detektiv!

Lillasystra-mig-hit och lillasystra-mig-dit liksom (både Emil och Megakillen-Melker har varsin smart lillasyster-sidekick till hjälp…). För jag tycker att det är viktigt att tänka på att böcker kan fungera som förebilder och då är det ju lite sorgligt att tjejerna så ofta hittar sin roll i hjälpredan-facket. Tur då att jag nyligen hittat en superhjälte som Kapten Svea att tipsa om, visserligen på lite mer avancerad läsnivå (Hcg på bibliotekskodspråk)!

Och på samma kapitelboksnivå (Hcf) som Emil Wern och de andra grabbarna så finns, YES och icke att förglömma(!), min pusseldeckarfavorit D.E. Tektor. Där är det både är en tjej som är detektivstjärna och så finns där en helt ljuvlig favoritkaraktär: den festliga städerskan som med megahumoristisk, vresig och bestämd hand hjälper en på traven bland alla snubbelspår och ledtrådar!

Tillbaka till Silverskatten. Jag tycker som sagt om boken på många andra punkter och den har en egen charm som gör att den ändå känns som ett spännande tillskott på den sprickfärdiga deckarhimlen.

I boken försvinner silvermynt från den berömda Spillingsskatten – världens största silverskatt från vikingatiden, vilket blir fallet som Emil Wern och hans kioskdetektivbyrå tar sig an…

Och som av en händelse satt jag igår och bläddrade i en annan ny bok Det ska jag bli! Testa ditt önskejobb av Johan Unenge. Där presenterades bland annat jobbet arkeolog och i bubblan med ”nördfakta” kunde man läsa om just Spillingsskatten, kul med sådana sammanträffanden!

Att gräva efter skatter kräver ett visst mått av tålamod. För att undersöka om man är ett arkeolog-ämne, föreslår boken att man utsätter sig för följande prov: sätt en godispåse mitt framför näsan och se hur länge du kan låta den vara, så vet du om du har tålamod i arkeologklassen! 

En lite rolig jobb-faktabok med just såna test och skojiga inslag som ”fixa looken”. Men är verkligen kändis och miljonär jobb? Jag tycker att det skulle varit ännu intressantare och mer roligt om boken varit lite tjockare och hade haft fler exempel på mer ”vardagsgråjobb” som kanske inte är så grå om man skrapar lite på ytan. Och med något sånt där test kanske man kan upptäcka att man faktiskt passar för ett jobb som inte bara är för en på miljonen!

/Johanna

4 Responses to “Varför inte EMILIA Wern?”


  1. 1 Sofia 27, september, 2010 kl. 8:50 e m

    Ja fram för fler tjejer som detektivhuvudpersoner! Jag gillar också D.E. Tektor jättemycket. Lite klurigt dock att hon heter D.E. Tektor… det blir lite samma vibbar som för J.K. Rowling – hon blev uppmanad att kalla sig gör initialerna så det inte framgick så tydligt att hon var en kvinna. Har jag i alla fall hört någonstans.

    Jobb-boken blir jag väldigt nyfiken på! Finns bibliotekarie med?

  2. 2 Sofia 27, september, 2010 kl. 8:51 e m

    just det: kändis och miljonär är inga jobb om man inte heter Joakim von Anka. Och det är det ju inte så många som gör.

  3. 3 Johanna 28, september, 2010 kl. 7:57 f m

    Störigt med J.K. Rowling om det är så att de ville gömma henne bakom initialer! D.E. Tektor är ju i allafall en ordrebus :)!

    Bibliotekarie finns såklart inte med i jobb-boken, och inte heller författare eller illustratör som författaren själv valt, man skulle gärna vilja veta lite mer om varför. Det hade faktiskt varit mer spännande än astronaut tycker jag!

  4. 4 Sofia 29, september, 2010 kl. 7:48 e m

    Astronaut som så många kan bli…. : )

    Vilka ”vardagsjobb” finns med? Nu blir jag så nyfiken att jag inte orkar vänta tills jag själv läst boken.

    och ja! rena 1800-talet med JK Rowling!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


