Flaskposten intervjuar Gunnar Ardelius

Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket, När du blundar tittar jag, Bara kärlek kan krossa ditt hjärta. Tre av de finaste boktitlarna som finns. Böckerna som boktitlarna finns på är skrivna av Gunnar Ardelius. I höst kom hans tredje bok: Bara kärlek kan krossa ditt hjärta. Både jag och Johanna har läst den och snart kommer ett inlägg från Johanna med hennes tankar om boken.

Till dess vill vi bjuda på en intervju med Gunnar. Vi skickade en Flaskpost och fick svar!

1. Hur kom det sig att du blev författare?

Jag försökte skriva en del på högstadiet och gymnasiet, men det var så tråkigt att jag inte ens orkade läsa igenom det jag skrivit. När jag började igen när jag var runt 20 så var det annorlunda. Det var som om jag fick ett nytt sätt att tänka genom att skriva, saker som inte kunde komma fram på annat sätt, en nyfikenhet på vad som fanns inom mig. Det fick mig att fortsätta.

2. Har du någon ny bok på gång? Om så, vad handlar den om?
Ja, en roman för vuxna som kommer ut 2012, den handlar om ett gruvsamhälle i Liberia.
3. Bara kärlek kan krossa ditt hjärta är din tredje bok. Vilken av dina böcker tycker du bäst om och varför?
Jag tycker om alla på olika sätt, det går inte att rangordna olika kärlekar, vem tycker du bäst om din mamma, brorsa, pappa? Alla är så som de behöver och kan vara, är var och en väldigt starkt förknippade med en specifik tid i livet.
4. Vad är det roligaste respektive det tråkigaste med att skriva?
Det roligaste är att glömma bort sig själv, tid och rum och vara inne i språket. Det tråkigaste är när man inte lyckas med det. Ibland är det tråkigt att vara ensam.
5. I Bara kärlek kan krossa ditt hjärta använder föräldarna en del speciella uttryck. Var kommer orden ifrån och vad är din tanke med orden? Varför är det just föräldrarna som använder ”specialorden”? Vi undrar t.ex. vad följande ord betyder: mufti, riffa, braligula och snucko.
Orden är slang. Riffa är springa, braligula är tjej, snucko är kille, mufti är bara mufti. Det är inte så viktigt att man förstår de exakta orden, mer att man får en känsla av vilka personerna är.
6. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?
Kärlekskraften, den är bäst.
Och så till sist fem snabba, vilken är din/ditt favorit:
– rätt: vegetarisk mat
– ställe: där min dotter agnes är
– färg: svart på kläder, annars alla färger i naturen
– djur: späckhuggare
– webbplats: min mail
TACK Gunnar för att du ville vara med och svara på våra frågor!
——————————————-
Innan jag lämnar över ordet om Bara kärlek kan krossa ditt hjärta till Johanna vill jag bara skriva följande: det här är en bok jag tänker läsa igen. Det för att riktigt ta till mig språket som jag tycker ger en mycket intressant läsupplevelse.
/Sofia

Fotografiet av Gunnar är taget av Sarah MacKey.

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


