Bara kärlek kan krossa ditt hjärta – Gunnar Ardelius

Det är inte så vanligt med ungdomsböcker Omslagsbild: Bara kärlek kan krossa ditt hjärtadär jag tycker bäst om porträtten av föräldrarna, men precis så är det här i Gunnar Ardelius senaste bok. Annorlunda och bra!

Egentligen är det ju Morris som är huvudperson. Det har tagit slut med Betty och Morris använder sig av löpning, ofta i sällskap med sin rätt speciella pappa, för att kanske komma vidare.

Jag tycker verkligen om att det är Morris och Betty igen, ja från Gunnar Ardelius första bok, som ju också har en sån där snygg världens längsta funderar-titel som hugger tag i en och bara vill dra en med. Omslagsbild: Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycketGunnar är titelmästare, helt klart!

Hur är det då att läsa den här boken?

Det är inte som i Gunnars två tidigare böcker som är mer av poesi-berättelser, men det är ändå lite av den känslan, trots att boken är tjockare och har vanliga tätt sammanhängande romanrader. Meningarna kan ofta vara korta, lite hackiga och lämna en massa osagt mellan raderna, trots att boken är fylld av en massa detaljrika beskrivningar, ibland poetiskt vackra (”fontänen är täckt av frusna löv… ”), ibland äckliga och pillande i sårskorpor.

Sen har Gunnar försett föräldrarna (kanske främst pappan om jag minns rätt) med en massa konstiga slanguttryck i sitt sätt att tala. När jag läste blev jag så himla konfunderad över just det. Att det är föräldrarna och inte de yngre som använder specialord för saker och ting, som riffa, snucko och allt vad det nu var. Det vanliga när vuxna skriver böcker med ungdomar i är ju annars det tvärsom motsatta, att de låter de unga avvika från vuxenvärldens språkbruk på olika sätt. Men om man tänker efter blir det här en bok med ett mycket tydligare ungdomsperspektiv genom att den ger den äldre generationen uttryck som känns lite oldie och främmande, istället för att försöka imitera liksom asså ungdomsjargong typ.

När jag tänker på det SÅ, på det sättet, börjar jag plötsligt gilla det hela mycket, FAST det är ord som fulskaver i mig när jag läser. Överhuvudtaget gillar jag att vara i den här boken. Det är trivselfeeling på läsningen, som i höstlövshögar och fleravarv-virade halsdukstider.  Och det beror inte på vad som händer i boken, det vet alla som närmat sig sidan 211(!), utan på något annat som jag kanske inte riktigt kan sätta fingret på, men säkert spelar Morris och hans föräldrars liv med kraschade eller i alla fall icke-perfekta testunder, pusselstunder, feststunder, förhållandestunder och löpningsturer en massa roll.

/Johanna

Ps. Du har väl inte missat att läsa vår Flaskpostenintervju med Gunnar där han bland annat avslöjar vad några av de där slangiga specialorden i boken betyder och att han fick ett nytt sätt att tänka genom att skriva. Att hitta nya tankar som en spännande drivkraft för skrivande!

2 Responses to “Bara kärlek kan krossa ditt hjärta – Gunnar Ardelius”


  1. 1 lena kjersén edman 2, oktober, 2010 kl. 11:54 f m

    Föräldraporträttet (mamman denna gång) är också nyanserat, spännande, gripande, förfärande i
    Jenny Jägerfelds nya roman.

    ”Här ligger jag och blöder” är ännu bättre än debutboken.

    Är det vanligt att tonåringar oroar sig så här för sina föräldrar, födda på 50-tal och 60tal?
    Svar: Ja, det är det tyvärr (har jag förstått av mina möten med tonåringar).

    Är struliga, omogna (hjälplösa) föräldrar en ny trend i ungdomslitteraturen?
    Sver: Gärna för mig. Om böckerna blir så här augustigt bra som dessa av Gunnar Ardelius och Jenny Jägerfeld.

  2. 2 Sofia 5, oktober, 2010 kl. 7:54 e m

    Johanna: vi har ju redan pratat massor om boken men jag håller verkligen med om ”fulskaver” när det gäller slangen. Dock tror jag mest att jag tycker det är lite för mycket med slangen. Själv pendlade jag ju även lite upp och ner när det gäller GAs väldigt ingående och bildliga beskrivningar av allt – ådror på händerna som är som maskar osv. Men i slutändan tyckte jag om det ”upp” vann. Fin bok, fint språk och en gripande berättelse. Jag vill läsa mer om Morris och hans värld!

    Jag vill också läsa mer om Lena, hon förblev ganska anonym tycker jag.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


