Dikter som svävar som moln

Jag läser inte ofta dikter. Men det finns två författare som når utanför bokens blad med sin poesi och vars dikter jag tycker mycket om: Mårten Melin och Wislawa Szymborska. Det jag tycker om med Mårtens och Wislawas dikter är att de ofta handlar om vardagliga saker, många gånger har de en tvist som gör att jag hajar till, ibland ler och ibland får en liten klump i magen.

Mårten Melins nya diktbok heter Du är ett moln. Boken i sig är tunn, bara 26 sidor. Men på de 26 sidorna finns väldigt fina kärleksdikter. Det är olycklig kärlek, kärlek på avstånd, kärlek som vill bli upptäckt. En av mina favoritdikter heter Lämna mig ifred:

Just nu

tänker jag inte alls på dig.

Nej, nej,

inte alls.

Dikten fångar med bara några få ord precis hur det är att sitta och försöka att inte tänka på den man är kär i. Har vi inte alla varit där?

Här på Flaskposten har jag (och Johanna) tidigare skrivit om Mårtens böcker, det är ingen hemlighet att jag tycker han är väldigt bra. Därför kan ni säkert förstå att jag blev jätteglad när jag på Bokmässan av en slump träffade Mårten mitt i ett mingel. Inte nog med det – jag fick ett signerat exemplar av Du är ett moln! Lite starstruck blev jag.

Wislawa Szymborska då, var kommer hon in i bilden? När jag på mässan fick Du är ett moln av Mårten gick en av mina tankar till Wislawas diktsamling: Dikter 1945 – 2002. Titta på framsidan:

Moln, blå himmel och vit text!

Och som jag skrev i början av inlägget så finns det en del likheter mellan deras poesi. Men mest är det nog likheten av känslor och stämningar som de förmedlar som gör att jag tänker på dem i ett sammanhang.

Nu hojtar kanske en del att Wislawas dikter är för vuxna. Nobelprisvinnande och allt. Men testa. Man vet aldrig hur det slutar.

/Sofia

4 Responses to “Dikter som svävar som moln”


  1. 1 Mårten 4, oktober, 2010 kl. 10:34 e m

    Nu måste jag läsa Szymborska … Tack för de fina orden om boken!

  2. 2 Johanna 5, oktober, 2010 kl. 8:29 f m

    Nu måste jag läsa Mårten Melin-dikter och Wislawa Szymborska :)! Tack för tipsen Sofia. /Molninspirerad

  3. 3 Lina 5, oktober, 2010 kl. 1:51 e m

    Läs även Ett moln i byxor av Majakovskij. När ni ändå håller på menar jag. =)

    Lina

  4. 4 Sofia 5, oktober, 2010 kl. 6:51 e m

    M: det är den värd. Jättefina dikter! Kul att du ska prova läsa Ws dikter!

    Molninspirerad: ja! läs och läs! : )

    L: fint tips! Nu måste jag fundera på om det finns fler moln-relaterade böcker…


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


