Sist ut av Dessens böcker: Keeping the moon

Nu har jag läst alla Sarah Dessens böcker. Sist i raden blev Keeping the moon som jag visserligen läste ut för några veckor sedan men har hållit inne lite med att blogga om. Varför? Jag ville helt enkelt tänka och känna efter vad jag tycker om boken och inte bara låta den bli en i raden av hurra-vad-Dessen-är-bra-inlägg.

Första tanken om boken: FULT och OSMAKLIGT omslag. Innan jag läste boken tyckte jag väldigt illa om närbilden på jeansshortsen, med en ful tygblomma och ett par fula solglasögon hängande. Hade det inte varit en Sarah Dessen-bok utan, låt oss säga, en bok av en för mig okänd författare hade jag ALDRIG läst den, baserat på framsidan.

Passar då omslaget till handlingen? Njaee, tveksamt. Visst det är sommar = shortsväder och en av personerna i boken, Norman, samlar på solglasögon. Men annars, nej. Huvudpersonen Colies stil beskrivs som ”alternativ” och svart. Inga blommiga jeansshorts där inte.

Men om jag bortser från omslaget, tyckte jag om boken? JA! Visst gjorde jag det. Sarah Dessen skriver själv på sin hemsida att hon tycker om att Colie får vara argare än hennes andra huvudpersoner. Det tyckte jag också om. Colie är helt enkelt förbannad. På livet, sin mamma och på sin sommar. Hon har inte många vänner, är hatad av populära tjejen i skolan, har dåligt rykte… Sommaren i boken ska hon tillbringa hos sin kufiga moster i en liten småstad vid namn Colby (JA, det är samma stad som Auden i Mycket mer än så, spenderar sin sommar i).

Upplägget i Keeping the moon känns till viss del igen: ung flicka träffar nya människor och genomgår en förvandling. Hon inser att hon duger och lär sig stå upp för sig själv.

Dessens språk flyter på som i de andra böckerna och jag engagerade mig i min läsning i Colie och även Norman (killen, det dyker alltid upp en kille i Dessens böcker). Nu blir det här snart ett hurra-inlägg. Jag är verkligen fast i Dessenland.

Och… när jag var klar med Keeping the moon läste jag Mycket mer än så igen (fast på engelska Along for the ride), bl.a. för att spana efter trådarna som går igen i alla Dessens böcker. Här har vi i båda böckerna restaurangen Last chance samt Isabel och Morgan. I Keeping the moon arbetar de på restaurangen och i Along for the ride återkommer de som goda vänner till Audens styvmamma – samt talar i Along for the ride om att de arbetat på Last chance.

Lite förvirrande: Keeping the moon är först utgiven under namnet Last chance…. Synd att det inte är två olika böcker.

/Sofia

8 Responses to “Sist ut av Dessens böcker: Keeping the moon”


  1. 1 Johanna 5, oktober, 2010 kl. 9:12 e m

    Oh ho! nu är det snart dags för dig att outa din Dessen-topplista tycker jag 🙂
    Jag sitter som på nålar! Du kanske kan låta det krocka med tillkännagivandet av årets nobelpris i litteratur så att det blir en dubbelöverraskningarnas litteraturtorsdag, det vore festfestligt!

    yt-ps! Håller med om att det var ett ovanligt avskräckande omslag på denna Dessen-bok som jag såklart blev otroligt sugen på att läsa. Hm, undrar om det finns ett alternativt snyggomslag med svart botten och ord och dekorationer formade som något, som på många av de andra? Yt-ds!

  2. 2 lena kjersén edman 6, oktober, 2010 kl. 6:44 f m

    Nu har jag bara läst en enda Sarah Dessenbok (och det på svenska), så jag är verkligen ingen expert på hennes författarskap. Tack Sofia för fina recensioner!
    Boken jag läste var väldigt bra – men jag har redan glömt vad den handlar om, mer än själva temat.
    ”Mycket mer än så” heter boken
    .
    En finfin berättelse, som man slukar, om en sommar då allt förändras för en ung tjej.
    Jag samläser med tre tonåringar och de säger som jag: ”Slukarbok. Väldigt bra”.
    Men de blev inte diskussionssugna och de hittar inte något ställe i boken där det lyser språkligt.
    Det söker vi alltid efter.
    Vi fyra (som alltså alla bara har läst en enda Sarah Dessenbok)tycker att det istället är en svensk författare som i år har skrivit ungdomsboken där det sprakar och lyser.
    Vi är alla heltända på (och vi tävlar om att citera ur den):

    Ursäkta att man vill bli litet älskad
    av Johanna Thydell

    Mina medläsare häär är tre tjejer (13,13, 17 år) och en kille (16 år).

  3. 3 Clarisa 6, oktober, 2010 kl. 7:27 e m

    Tyckte också om den! Det finns faktiskt två Sarah Dessen som jag inte läst ut, en ligger här hemma och skräpar i något hörn. Kommer inte ihåg titeln, om en storasyster som rymmer hemifrån med en kille hon precis träffat, skippar college och chockar familjen, men mest då om lillasyster som blir kvar. Sen var det också That summer som är en av hennes tidiga böcker, den tog sig inte riktigt. Men om ni tycker att dessa är värda en omläsning så kanske …

  4. 4 Sofia 6, oktober, 2010 kl. 8:55 e m

    Johanna: någon lista kommer inte kunna presenteras kl. 13.05 imorgon. Men jag ska fila på en nu, tror dock det kan ta ett litet tag innan den är färdig. Måste sätta mig ner med alla böckerna och fundera… och ja, det finns ett annat omslag men det var inte svart med mönster utan helt annat. Inte så snyggt det heller. De svarta med mönster är klart snyggast.

    Lena: Tack! Med anledning av den lista som Johanna efterlyser kan jag ju säga att Mycket mer än så förmodligen inte kommer hamna på första plats. Jag tyckte väldigt mycket om den men det finns ett par av Dessens böcker som jag gillade mer.

    Kanske kan ni i er grupp testa att läsa en av hennes böcker på engelska? Just för att ”undersöka” det språkliga…

    Thydells bok är underbar!

    Clarisa: den du har som ligger och skräpar låter som Dreamland. Den tyckte jag mycket om men däremot kände jag mig lite ljumnare inställd till That summer. Det är Sarahs första bok och det märks. Men jag tycker det är kul att läsa alla böckerna eftersom de hänger ihop. Så – läs Dreamland och även That summer är värd ett försök till.

  5. 5 Tonårsboken 8, oktober, 2010 kl. 3:02 e m

    Omslaget till denna boken är just det som har fått Keeping the moon att hamna längst ner på mim ”Sarah Dessen att läsa lista.” Men jag ska inte döma efter omslag och jag vet ju att det är Sarah Dessen. För mig är TTAF den bok som ligger och väntar. Har velat läsa den hur länge som helst men som vanligt hamnar mycket annat före… Älskar förresten dina Dessen Recensioner!

  6. 6 Sofia 8, oktober, 2010 kl. 5:52 e m

    Exakt! Man ska ju inte gå efter hur boken ser ut… men det kan vara svårt ibland. Undrar om det finns någon som tycker Keeping the moon har ett snyggt omslag? Förutom omslagsskaparen själv.

    Angående TTAF får du tänka: Den som spar hon har eller Den som väntar på något gott : )

    och TACK vad glad jag blir att du älskar mina Dessen-skriverier. Jag blir verkligen jättejätteglad över att höra det!

  7. 7 Johanna 14, oktober, 2010 kl. 12:06 e m

    Sofia, tror du att du kommer att få din lista klar till Dessen-night nästa vecka? Det vore väl passande :)!

  8. 8 Sofia 14, oktober, 2010 kl. 3:06 e m

    eeeeeh njaaaeeeee kanske. Det skulle ju passa bra men jag har så fullt upp med Sonya nu så jag vet inte om jag hinner.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


