En helt annan värld

När jag såg boken Bakomvärlden för första gången skrev jag direkt upp titel och författare/illustratörens namn Lina Blixt för att ge till ansvarig för inköp av bilderböcker på jobbet. Därefter tog jag den från hyllan i bokhandeln jag befann mig i och tittade i boken. Jag blev inte besviken.

Ikväll har jag läst Bakomvärlden noga hemma i soffan. Kontrasten kan nästan inte vara större med boken jag läste och bloggade om tidigare ikväll: Emma Adbåges Sven sticker. Där Adbåge är färgglad och rolig är Blixt mörk och vemodig. Adbåge skildrar vardagens tristess med hopp och humor, Blixts vardag är bara grå och mörk för pojken Timmy.

Bakomvärlden är Lina Blixts debutbok och jag är förundrad, förtjust och fascinerad av den fantasifulla och mörka berättelsen om Timmy. I sin tråkiga tillvaro hittar han ett hål i väggen, ett hål som leder till Bakomvärlden. Där bor otäcka björnar – när jag slog upp uppslaget med björnarnas attack skvatt jag nästan till. Men i Bakomvärlden bor även en snäll man som hjälper Timmy. En stor roll spelar också Timmys gosedjur Råttis som efter björnarnas attack blir kvar i Bakomvärlden…

Här har vi oförstående föräldrar som bara ägnar sig åt sina egna intressen, vilket setts tidigare i bilderböcker, men jag tycker Lina Blixt klarar av ”klichen” bra. Mina tankar går även till Gro Dahle och Svein Nyhus böcker till exempel Den arge och Snäll. Vissa likheter som det mörka och övergivenhet känns igen. Men vad gör det? Det här måste vara en av årets bästa debutanter!

Efter att ha besökt Lina Blixt hemsida har jag även drabbats av lite lätt avundsjuka, hon är helt galet bra på att teckna och måla. Tänk om jag var så bra..

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


